– Efterfrågan ökar i en oerhört snabb takt, vilket naturligtvis är fantastiskt roligt, säger vd Jan Matti i en pressrelease.
Företaget tillverkar sina antenner i fabriker på Gotland och i Jämtland. Där ska nu kapaciteten byggas ut till det dubbla.
– Det är en förutsättning för att kunna möta den stora efterfrågan. Dessutom kommer vi att lansera flera nya antennprodukter inom en snar framtid, säger Jan Matti.
Hemligheten bakom Cellmax är högeffektiva antenner – de har en verkningsgrad över 95 procent jämfört med marknadens typiska 60-65 procent. Det innebär att färre basstationer krävs för att nå geografisk täckning – varje basstation kan nå 40 procent större yta. Alternativt kan upp till 30 procent av energin sparas tack vare lägre effektuttag.
Antennerna använder luft som dielektrikum och en fläktlös booster som sitter intill antennen uppe i masten. De finns för frekvensbanden på 1800 och 1900 MHz, för mobilstandarderna UMTS, LTE och Wimax.
Företaget grundades 2001 av en grupp veteraner med bakgrund från LGP Allgon under ledning av Gregor Lenart. I styrelsen sitter bland andra Per Arne Sandström, förr operativ chef (COO) på Ericsson och Johan Jobér som förr var teknisk chef på Nordisk Mobiltelefon. Styrelseordförande är Peter Ekelund som en gång i världen grundade Bredbandsbolaget och idag är partner på riskkapitalbolaget Baker Capital.
Ericsson har varit kund sedan något år tillbaka, men företaget har också kunder i Indien, Indonesien, Irland, Italien, Kina, Malaysia, Polen, Thailand, Storbritannien och USA. Tidigare i år öppnade bolaget ett amerikanskt kontor i Cleveland, Ohio.
Jämfört med konkurrenterna är dock Cellmax än så länge en liten spelare. Världsmarknaden uppgår till omkring 40 miljarder kronor årligen och domineras av tyska Kathrein som säljer för omkring 12 miljarder kronor om året.
Se även tidigare artiklar om Cellmax i Elektroniktidningen: "En superantenn från Täby" (länk) och "Uppstickare ger bättre 3G" (länk).