JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Ericsson och Världsnaturfonden vill minska koldioxid ihop

Ericsson och Världsnaturfonden, WWF, ska tillsammans främja klimatsmarta telekomlösningar och klimatpositivt beteende bland företag inom IT och kommunikation.
I sitt partnerskap ska Ericsson och WWF ta fram tre tämligen konkreta ting – en metod för att beräkna hur mycket koldioxid som sparas genom att undvika utsläpp, en översikt över hur telekom kan påverka klimatstrategier för städer och en plattform för att stödja partnerskap som befrämjar CO2-låg ekonomi. Resultatet ska finnas framme det närmaste halvåret, och ambitionen är att påverka FNs klimatftoppmöte i Köpenhamn i december.

– Ericsson har en vision om hur telekom kan skapa en mer CO2-magert samhälle, och vi skulle vilja se IT och telekom på agendan för de globala klimatförhandlingarna i Köpenhamn, säger Ericssons miljöchef Elaine Weidman i ett pressmeddelande.

IT- och kommunikationssektorn står för runt 2 procent av världens CO2-utsläpp, men Ericsson menar att tekniken har potential att reducera de övriga 98 procenten med mer än 15 procent. Annorlunda uttryckt kan 1 kg CO2 "investerat" i telekom- och bredbandstjänster spara 10–100 kg CO2, genom att ersätta fysiska produkter med tjänster och genom att samhällets resurser utnyttjas effektivare.

WWF delar dessa slutsatser. Tillsammans vill de två nu uppmuntra andra sektorer i samhället, som transport, byggnation och energi, att bli bättre på att utnyttja IT och kommunikation för att minska de totala CO2-utsläppen.

– Under de kommande månaderna ska vi utforska och marknadsföra hur innovativa kolsnåla lösningar kan hjälpa företag, industrier och regeringar att reducera CO2-utsläppen, säger Dennis Pamlin på WWF Sweden.

Intelligenta transportsystem, kommunikation som stöder distansarbete, trafikinformation och telemedicin är några tillämpningar som Ericsson och WWF tror mycket på. Exempelvis kan telemedicin halvera resebehovet för läkarkonsultationer, enligt Ericsson.

Initiativet från Ericsson rimmar väl med miljöorganisationen Greenpeace upprop om mer klimatlobbyism från IT- och telekomföretagen (länk). Den 27:e maj ska Greenpeace presentera sin lista över vilka företag man tycker gör bäst ifrån sig på det området.

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)