IBM har i dagsläget inget forskningsprogram inom batteriteknik – men förhoppningen är att inom kort få tillstånd ett sådant med stöd från det amerikanska energidepartementet. Programmet ska drivas i samarbete med de nationella labben Lawrence Berkeley, Lawrence Livermore, Argonne och Pacific Northwest.
Om programmet blir till är det batterier baserade på litiumluftteknik som ska utvecklas. I teorin påstås dessa batterier kunna lagra över 5 000 Wh/kg. Det är mer än tio gånger så mycket som dagens bästa litiumjonbatterier och bättre än bränsleceller, hävdar IBM.
Men tekniken är kontroversiell då den utnyttjar reaktionen mellan lättantändligt litium och syret i luften. En stor utmaning är att luft även innehåller fukt och när litium och vatten blandas sker en explosiv reaktion. Utvecklingen av denna typ av batterier avbröts så gott som helt för tjugo år sedan då företaget Moli Energy tvingades återkalla sina batterier på grund av brand, vilket slutade i en rättslig process. Kort därefter släppte Sony sina litiumjonbatterier, som var betydligt säkrare.
Nu menar dock IBM att det är dags att återuppta utvecklingen. Dagens litiumluftteknik är säkrare än den äldre litiummetalltekniken som utnyttjade en inbyggd katod vid själva reaktionen, hävdar IBM.
– En litiumluftcell tar luft utifrån. Man får aldrig en skenande reaktion eftersom luften är begränsad, säger Chandrasekhar Narayan.
Hur mycket pengar projektet kommer att kräva är inte klart. IBM beräknar dock att 50 till 100 personer inom företaget kommer att arbeta inom projektet under en femårsperiod för att nå en kommersialisering.