JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. IBM vill blåsa liv i farlig batteriteknik
Utvecklingen av laddningsbara batterier i litiummetallteknik stoppades abrupt efter en olycka för 20 år sedan. Nu vill IBM dra igång ett ambitiöst projekt som inom fem år ska leda till kommersialisering av batterier med tio gånger högre lagringskapacitet än idag. Utvecklingen ska ske i samarbete med nationella labb och förhoppningsvis finansieras av det amerikanska energidepartementet.
– Inom överskådlig framtid kommer litiumjonbatterier bara att bli runt två gånger bättre än idag. För att verkligen få någon effekt inom transportsektorn måste man nå högre energitäthet, säger Chandrasekhar Narayan, FoU-ansvarig vid IBM:s forskningscenter i San José till sajten technologyreview.

IBM har i dagsläget inget forskningsprogram inom batteriteknik – men förhoppningen är att inom kort få tillstånd ett sådant med stöd från det amerikanska energidepartementet. Programmet ska drivas i samarbete med de nationella labben Lawrence Berkeley, Lawrence Livermore, Argonne och Pacific Northwest.

Om programmet blir till är det batterier baserade på litiumluftteknik som ska utvecklas. I teorin påstås dessa batterier kunna lagra över 5 000 Wh/kg. Det är mer än tio gånger så mycket som dagens bästa litiumjonbatterier och bättre än bränsleceller, hävdar IBM.

Men tekniken är kontroversiell då den utnyttjar reaktionen mellan lättantändligt litium och syret i luften. En stor utmaning är att luft även innehåller fukt och när litium och vatten blandas sker en explosiv reaktion. Utvecklingen av denna typ av batterier avbröts så gott som helt för tjugo år sedan då företaget Moli Energy tvingades återkalla sina batterier på grund av brand, vilket slutade i en rättslig process. Kort därefter släppte Sony sina litiumjonbatterier, som var betydligt säkrare.

Nu menar dock IBM att det är dags att återuppta utvecklingen. Dagens litiumluftteknik är säkrare än den äldre litiummetalltekniken som utnyttjade en inbyggd katod vid själva reaktionen, hävdar IBM.

– En litiumluftcell tar luft utifrån. Man får aldrig en skenande reaktion eftersom luften är begränsad, säger Chandrasekhar Narayan.

Hur mycket pengar projektet kommer att kräva är inte klart. IBM beräknar dock att 50 till 100 personer inom företaget kommer att arbeta inom projektet under en femårsperiod för att nå en kommersialisering.
MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)