Blåst, regn och dimma är några faktorer som man måste räkna med. En del antenner för wlan-delarna sitter också på pråmar, som kan höjas eller sänkas någon decimeter beroende på vattenståndet i Strömmen. Klart att spridningsvinklarna för antennerna inte mår bra av det. Och skulle dimman rulla in gäller det att kunna öka uteffekten dynamiskt – och dra ner den igen när det klarnar upp. Skeppsbron är full av kontor, restauranger och bostäder som ju inte vill ha sin radiomiljö förpestad av den tillfällige grannen. Effekterna ligger normalt bara kring 100 mW, med antenner som ger 6 dBi förstärkning, allt för att inte störa mer än nödvändigt.
Det är många som ska ha tillgång till nätet. Varje seglarteam förstås, men även sponsorer, radiostationer som streamar sändningar över Internet, och givetvis den stora scenen som visar direktsändningar på storbildsskärmar i HD-kvalitet från tävlingarna. Plus media och allmänhet. Givetvis med minst lika höga krav på datasäkerhet som vilket kontorsnät som helst.
– Den största utmaningen är att allt förändras hela tiden. Och det kan bli uppemot 200 aktiva accesspunkter i området när allt är på plats, så det är en ganska stökig radiomiljö. Men vi räknar med att klara behoven för alla i området plus omkring 200 samtidiga wlan-användare i våra två hotspots, säger Ralf Aspholm, vd på Datacom som byggt nätet, när han besöker Elektroniktidningen.
För att vara ett i huvudsak trådlöst nät har det gått åt stora mängder kabel, över en kilometer optisk fiber och en stor mängd kopparkabel. Den optiska fibern, modell sjöfiber, fick hängas utanför kajen för någon kanalisation fanns inte att tillgå. All kabel är fuktsäker, så kallad kategori 6.
– Och vi har fått använda råttsäkra kablar. Råttor kan bita av kevlarfiberkabel med ett bett, de är starkare i käftarna än våra skaltänger, säger teknikchefen Mats Berglind.
Hela nätet styrs och övervakas centralt från Datacoms sponsorcontainer. Om någon kommunikation går ner så finns personal redo att omedelbart rycka ut. Allt är byggt på standardkomponenter, med utrustning från bland annat Meru Networks, Hewlett-Packard och svenska Clavister.
– Att bygga ett sådant här nät kräver att man vet vilka komponenter som fungerar bra ihop. Vi har byggt sjönära nät tidigare, bland annat åt Waxholmsbolaget, säger Mats Berglind.
Ett stort problem, jämte vädret och råttorna, är stöldrisken. Så all utrustning har fått byggas in i anonyma lådor och plåtskåp. Förhoppningsvis ska det räcka för att stoppa tilltag.
Men vore det inte enklare att förse alla i området med 3G-modem och låta trafiken gå via mobilnätet?
– Njae, stomnätet skulle nog inte klara den anstormningen. Det hade krävts en rätt stor investering i basstationer - det vanliga nätet hade behövt kompletteras rejält. Och de flesta datorer har inbyggt wlan. Men om Volvo Ocean Race gästar Stockholm igen, kanske om fyra år, så är möjligen mobilt bredband aktuellt, säger Mats Berglind.
Varför engagerar sig då Datacom i Volvo Ocean Race? Jämfört med andra sponsorer som Ericsson och Telefonica är företaget med 45 anställda en ytterst liten aktör.
– Det här är ett alternativ till mässor för oss, ett jättebra tillfälle att visa att vi klarar ett extremt och svårt uppdrag. I många andra tävlingshamnar har de haft stora problem med nätverken. Vi vill visa att det går bra med ett mindre lokalt företag - det är ett stort förtroende för oss att få göra detta, säger Ralf Aspholm.
Att han själv är hängiven seglare, och att företaget därtill är engagerat i Gotland Runt, är förstås ytterligare en förklaring.