RFMTC, eller RF measurement Technology for Sate of the Art Production and Design (länk), som förkortningen ska utläsas, såg dagens ljus för två år sedan. Då lockade arrangemanget runt 100 besökare och 12 företag ställde ut på den tillhörande minimässan.
– Det ser oerhört positivt ut i år. Vi har redan över 70 anmälda och vi vet att många väntar med att anmäla sig till sista dagen. Dessutom blir det fler utställare den här gången.
Ett av dragplåstren och tillika huvudtalare är Joseph Mitola från Stevens institute of Technology i USA.
– Han doktorerade på KTH på kognitiv radio och jag tror att det arbete han gjorde ihop med professor Chip Maguire är den mest citerade av alla avhandlingar på KTH, säger Claes Beckman.
Kognitiv radio är nästa steg efter mjukvarudefinierad radio (SDR) där systemet på egen hand undersöker användningen av spektrum och sedan sätter upp en lämplig radiokanal.
En annan av de inbjudna talarna är Jan Boström från Post- och telestyrelsen.
– Han kommer att prata om det framtida sättet att allokera spektrum.
Hittills har regleringsmyndigheterna med några få undantag bestämt vilken tjänst och vilken radioteknik som ska finnas i ett visst frekvensband. Men det pågår en diskussion inom EU att istället överlåta valet på den operatör som innehar en licens för ett visst frekvensband. Istället ska regleringsmyndigheterna sätta upp ramar för licensinnehavarna. Det kan till exempel handla om hur mycket effekt som får läcka över till intilliggande band. Tekniken går under namnet Wireless Access Platforms for Electronic Communications Services (WAPECS) och syftar till att snabbare än idag kunna släppa fram nya radiotekniker och nya tjänster.
Dag två av RFMTC innehåller bland annat en workshop med två parallella spår där utställarna har beretts möjlighet att presentera nya produkter och heta tekniktrender.
– Jag tror att det är viktigt för studenter och doktorander att få redan på vads om sker i industrin.
Nytt för i år är att konferensen flyttat från högskolan till konserthuset i Gävle.
– Vi gör det för att få bättre lokaler för utställarna.