– Såväl enskilda regeringar som EU inser att mobilindustrin är en ryggrad i den europeiska ekonomin, konstaterar Frost & Sullivans industrianalytiker Saverio Romeo i ett pressmeddelande.
Han lyfter särskilt fram EU-satsningen på utbyggnad av mobilt och fast bredband för en miljard euro, 18 miljoner euro till försök med mobiltekniken LTE och EU-uppbackade initiativ inom hälsovård på distans, så kallad e- och m-healthcare.
Om tillväxten ska vidmakthållas måste dock industrin göra betydligt mer i kommunikationens gränsland mot underhållning och andra vertikala marknader, liksom öka takten i konvergensen mellan fasta och mobila nät, konstaterar Romeo.
Den utvecklingen har bara börjat. Redan före finanskrisen stod den europeiska mobilindustrin inför kravet att hitta nya intäkter. Krisen följdes först av kostnadsneddragningar, därefter samarbete mellan tidigare konkurrenter och sedermera utrymme för nya innovativa lösningar för att spara pengar och för att hitta nya intäktskällor. Exempelvis har Apples Iphone och dess Apps Store inspirerat en rad satsningar inom mobilt innehåll, och geografiska tjänster med och utan GPS har också bidragit.
Den starkaste nya intäktskällan är dock mobilt bredband, som tillsammans med uppkomsten av sociala nätverk och annonsfinansierade tjänster – ibland i kombination med geografisk information – skapat helt nya intäktsströmmar.
Mer samarbete och partnerskap är enligt Frost & Sullivan nyckeln till nästa fas i återhämtningen.
– Med ett starkt fokus på samarbete kommer nya affärsmöjligheter att uppstå, vilket kommer att göra livet lättare för mobilindustrin då den går in i slutfasen av den ekonomiska nedgången, säger Saverio Romeo.