Detta skriver tidningen Wall Street Journal (WSJ), som talat med flera personer ”med kännedom om” Apples lansering på onsdag nästa vecka.
En gång i tiden hade Apple rykte om sig att vara världsbäst på användarvänlighet. Itunes och Iphone har sedan dess demonstrerat vad som är Apples verkliga mästargren: att få oss att plocka fram plånboken.
Efter att inspelningsindustrin ägnat åratal åt att försöka stoppa så kallad piratkopiering visade Apple med Itunes att det gick att bedriva kommersiell verksamhet med nedladdningsbar musik.
Därefter skapade Apple med Iphone en marknad för nedladdningsbara program till mobiler – efter att mobilversionen av Java misslyckats med uppgiften.
Nu tänker Apple få oss att betala för resten av innehållet på Internet.
Apple har enligt WSJ haft flera möten om samarbeten med bokförläggare, magasinsutgivare, nyhetspublicister och tevekanaler. Apple ska bland annat ha talat med Wall Street Journals förlag News Corporation, med New York Times och med Condé Nast Publications som bland annat ger ut magasinen Vogue och Wired.
Apple besökte också enligt WSJ:s källor den senaste bokmässan i Frankfurt och ska ha fört diskussioner med CBS och Walt Disney om att ta betalt för teve. På spelfronten ska Apple ha samarbetat med spelföretaget Electronic Arts inför lanseringen på onsdag.
Verktyget som ska fläka upp våra plånböcker är en surfplatta – som en kör av samstämmiga rykten hävdar att Apple kommer att lansera den 27 januari.
Målet för Apple är enligt WSJ:s källor att få så många webbplatser som möjligt att inkorporera en ”köpknapp” från Apple.
WSJ har inte fått några officiella kommentarer från mediaföretagen eller från Apple om dessa uppgifter.
Problemet som Apple adresserar är att nyhetstidningar, teve och annan klassisk media har stora problem med att hitta lönsamhet på Internet.
I söndags presenterade exempelvis New York Times planer på att börja ta betalt för sin webbversion. Flera bedömare ser det som en desperat åtgärd och ekonomiskt självmord eftersom det kommer att leda till en minskning av antalet läsare och därmed minskade annonsintäkter.
Internets användare har vant sig vid att innehåll på webben är gratis. Mikrobetalningar och annan teknik har diskuterats, prövats och förkastats, gång på gång ända sedan webben skapades.
Efter succéerna med Itunes och Iphone sätter mediamogulerna nu sitt sista hopp till Apple.