– Vi använder en akustisk metod som i volym kan bli lika billig som dagens mekaniska, fast betydligt mer tillförlitlig. Den är noggrannare när det bara är lite bränsle kvar i tanken, och då är det ju som viktigast att mäta rätt, säger Jan Boström vd på Axsensor till Elektroniktidningen.
Men för att nå ut brett i fordonsindustrin måste lilla Axsensor ta hjälp utifrån. Det är där den japanska elektronikjätten Alps Electronics kommer in i bilden. De två företagen har just skrivit ett avtal som ger Alps exklusiv rätt att använda den svenska tekniken i fordon världen över. Nyligen köpte dessutom Alps en del aktier i Axsensor, vilket innebär att japanerna numera äger runt fem procent av företaget.
Den svenska lösningen består i stort av en sensor som placeras i änden av ett plaströr samt en mikroprocessor som sköter signalbehandlingen. Sensor är piezoelektrisk – i grunden en enkel typ som normalt brukar användas i piezobuzzer-högtalare – men som har anpassats för tillämpningen. Bränslenivån detekteras med hjälp av en ljudpuls som skickas i röret och reflekteras när den når ytan, likt en radar.
– Vi har flera patent och patentansökningar på sensordelen och på de detekteringsalgoritmer som används, säger Jan Boström.
Axsensor grundades 2003 av Jan Boström som fortfarande är företagets enda anställda.
– Samtidigt har ett flertal konsulter har varit engagerade i utvecklingsarbetet, stundtals fem företag. Dessutom jobbar även ett gäng på Alps i Japan med att utveckla tekniken, berättar Jan Boström.