Målgruppen är den tunga tyska industrin – bil- och tågtillverkare och företag inom industriautomation. Men tekniken ska även kunna användas för medicinska tillämpningar, som i insulinpumpar och andra implantat.
Projektet leds av halvledarjätten Infineon och därtill deltar foundryt X-fab, transportjätten EADS, EDA-bolaget Muneda, forskningsinstitutet Fraunhofer samt Münchens tekniska universitet och Bremens universitet. Projektet löper över tre år och har fått 7,4 miljoner euro i stöd av BMBF, det tyska forsknings- och utbildningsdepartementet.
Konsortiet pekar ut flera kapitalstarka marknader med stora behov av ökad tillförlitlighet. Exempelvis i bilar - en personbil av idag innehåller halvledare för runt 300 dollar, en siffra som kommer att öka till 900 dollar då hybrid - och elbilar slår igenom. Elektronik för ökad säkerhet i fordon, som automatisk avkänning av hastighetsgränser, mörkerkameror som känner igen fotgängare och radarbaserad förarassistans skulle tjäna på ökad tillförlitlighet i elektroniksystemen.
– Varje halvledare kommer att behöva utföra en ständigt ökande mängd uppgifter och samtidigt uppfylla krav på kvalitet och säkerhet som motsvarar de i flygindustrin, skriver konsortiet i sin presentation.