Men blickar man framåt så kommer utbudet av energiskördande teknik att förändras ganska ordentligt under de närmaste åren, menar Idtechex som just släppt en rapport i ämnet. Förmågan att utnyttja solenergin fortsätter att utvecklas, men företaget ser också stor potential i mekanisk och termisk energi. Som exempel nämner man att BMW och GM samarbetar kring metoder att ta tillvara den energi som idag går förlorad i form av värme i bilens motor och avgaser.
Samtidigt är det tydligt att olika former av lagstiftningar i världens länder kommer att skynda på utvecklingen. Exempelvis kräver en ny lag i Storbritannien att alla klassrum har sensorer som mäter koloxidhalten och i USA vill regeringen ha automatisk övervakning av trycket i däcken på bilar.
En utmaning framöver är dock att skapa standarder, menar Idtechex. Idag är de flesta lösningar proprietära, vilket bromsar framfarten. Samtidigt påpekar analyshuset att alltför många enbart erbjuder hårdvara. För att få riktig fart på försäljningen måste fler komma med fullständiga lösningar med tillhörande mjukvara, är budskapet.
Så här är dagens energiskördande teknik fördelad idag, enligt Idtechex: