Med adaptiv farthållare och kollisionsvarnare minskar en personbil risken för motorvägskollision med fordonet framför med upp till 42 procent. Det är ett av de resultat som Chalmers fått fram genom att utrusta 130 fordon med kamera och sensorer under 18 månader.
– Dessutom upplever förarna en större komfort, och drygt 90 procent känner sig säkrare med stödsystemen påslagna, säger Jonas Bärgman, forskningsledare på Chalmers.
De aktiva systemen håller ett givet avstånd till framförvarande fordon och varnar föraren om det krävs en kraftig inbromsning, samtidigt som bromsarna förbereds för en kraftig inbromsning. I sista hand bromsas fordonet automatiskt.
Varningar för ofrivilligt filbyte, trötta förare och fordon i döda vinkeln var några andra aktiva säkerhetssystem som testades. Här finns dock inte data nog för en bra statistisk analys.
Forskningscentrumet Safer analyserade 75 terabyte kördata och filmer av förare. Filmerna har analyserats tillsammans med data från fordonens egna system, som registrerar varje rattrörelse och inbromsning.
– Totalt har data från 7 miljoner körda kilometer samlats in, vilket är enormt mycket och unikt i Europa, säger Helena Gellerman, projektledare på Safer.
– Att få veta vad förare egentligen gör när de kör bil är värdefullt, exempelvis hur mobiltelefonen används. Denna nya metod för att studera förarbeteende är revolutionerande, och något som vi i Sverige är bland de bästa i världen på, säger Anna Nilsson-Ehle, föreståndare på Safer.
Chalmersstudien är den svenska delen av EU-projektet Eurofot som omfattar 28 parter och har pågått i snart fyra år. De svenska parterna är Safer vid Chalmers, Volvo Personvagnar, Volvo Lastvagnar, VTI och SP.