Forskningen inom termoelektriska material började på KTH redan 1990 och idag jobbar KTH-forskarna med Seat, Volkswagen och Siemens. I den forskningen är siktet självklart inställt på fordon. Nyligen fick gruppen 16 miljoner kronor fördelat över 3 år från SSF (Stiftelsen för Strategisk forskning) för att kommersialisera forskningen.
– Idag är forskningen på KTH inom termoelektriskt material ledande i Europa, säger Mamoun Muhammed, som tror att tekniken är på plats i bilarna inom fem år.
För att sänka energi- och bränsleförbrukning i bilar kan exempelvis termoelektriska material användas på avgassystem och bromsar för att omvandla spillvärmen elektricitet. I bilar med förbränningsmotorer skulle dessutom all elektronisk utrustning kunna drivs av termoelektroniken istället för av motorn. Termoelektriskt material kan i framtiden även komma att ersätta luftkonditioneringen i bilar.
– Om 33 procent av alla japanska bilar skulle använda tekniken skulle Japans oljekonsumtion sänkas med 4 miljoner fat per år. Det innebär också en reducering med upp till 40 procent av koldioxidutsläppet från bilarna, säger Mamoun Muhammed.
I Kanada har man redan idag monterat termoelektriska material på bromsarna på tunnelbanetåg, vilket minskat energiförbrukningen med 3 procent.