Idag får verkstäderna ofta byta del efter del i bilen för att åtgärda ett fel i elektroniken. När bilens styrkretsar om några år engageras i arbetet ska det bli slut på gissningsleken spår tyska Infineon.
En modern västerländsk bil innehåller i snitt 80 styrkretsar och dyrare modeller långt över hundra. De här kretsarna gör redan idag ett visst mått av självdiagnostik när de startar och tekniken skulle kunna användas för att kontinuerligt samla in data som sedan används av överordnade system för att bättre ringa in eventuella fel.
För kunderna innebär det kortare tid utan bil och förhoppningsvis billigare reparationer när mekanikerna slipper gissar vilka delar som ska bytas.
Projektet, som kallas Diana, "Durchgängige Diagnosefähigkeit in Halbleiterbauelementen und übergeordneten Systemen zur Analyse von permanenten und sporadischen Fehlern im Gesamtsystem Automobil", har drivits av Infineon, Audi, Continental och det tyska forskningsinstitutet ZMDI. De första bilarna med den nya felsökningstekniken kan komma redan år 2015.