JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Skarpt läge för elektriska motorvägar

Skarpt läge för elektriska motorvägar

Det är nu bara två veckor kvar på anbudstiden för det internationellt uppmärksammade projektet att elektrifiera de svenska motorvägarna. Alla väntar med spänning på vilka konstellationer av svenska och utländska teknikföretag som går in med anbud.
Sverige kan bli det första landet i världen som släpper ut eldrivna tunga lastbilar och bussar på vanliga vägar bland vanliga vägfordon.

Trafikverket, Vinnova och Energimyndigheten öppnade i mitten av juli i år en ”förkommersiell upphandling av demonstrationsanläggning för elvägar för tung trafik”. Sista anbudsdag är den 26 september.

Om allt går som Trafikverket hoppas kommer det att byggas två demonstrationssträckor utefter de stora transportlederna eller i tätortsnära trafikmiljöer. Båda sträckorna ska vara i drift under 2015.

-    Det här är ett sätt för oss att testa hur långt tekniken har kommit. Hittills har de olika aktörerna arbetat med olika tekniker i sina egna laboratorier och på sina egna testbanor. Nu vill vi se hur det fungerar i verkligheten, säger Anders Berndtsson på Trafikverket till Elektroniktidningen.

De tekniker som kommit längst är luftledningar och strömspår i asfalten medan induktiv laddning från ledare i vägbanan har lite mer att bevisa.

Trafikforskaren Carl Hamilton på KTH säger till Elektroniktidningen att induktion är en mindre mogen teknik med större överföringsförluster men att induktion har lovande egenskaper som säkerhet, estetik och tolerans mot löv och snö.

-    Induktionsledare, liksom strömspår i vägbanan, kan också användas av personbilar medan luftledningar är mer troligt att bara lastbilar kan använda, säger Carl Camilton.

Både Volvo och Scania är med i olika internationella samarbeten.

Volvo arbetar främst med franska Alstom med strömskenor i vägen medan Scania arbetar med tyska Siemens om ledningar i luften och strömavtagare på biltaket samt med kanadensiska Bombardier om induktiv laddning i vägbanan.

Flertalet av dessa projekt delfinanseras av det statliga fordonsforskningsprogrammet FFI under etiketten ”Slide In-teknik för kontinuerlig överföring av energi till elektriska fordon”.

Dessutom arbetar den prisbelönte fd ABB-ingenjören Gunnar Asplund med en egenutvecklad teknik med strömspår i asfalten som sägs vara billigare per kilometer än Alstoms teknik. Gunnar Asplunds företag heter Elways AB.

Även ABB:s förre forskningschef Harry Frank är med i ett elektrifieringsprojekt, Svenska Elvägar, som koncentrerat sig på politisk påtryckning för luftledningar på de stora motorvägarna från Sverige ned på kontinenten.

Nils-Gunnar Vågstedt, forskningschef och ansvarig för utvecklingen av hybridsystem på Scania, säger till Elektroniktidningen att all grundläggande teknik för elektrifiering av tunga vägtransporter redan finns, men att det krävs en hel del för att få den att fungera i ny miljö.

-    Lastbilar och elmotorer finns och att hämta el från spår och från luften är välkänt i tågsammanhang, men att sätta ihop detta och få det att fungera på vägar som svänger, i backar och nedförförslut kräver mycket uppfinningsrikedom, säger Nils-Gunnar Vågstedt.

Om några veckor kommer Scania att leverera en ny lastbil till Siemens testbana E-Highway utanför Berlin där man redan i höstas började testköra med två Mercedeslastbilar med strömavtagare på taket.

Att elektrifiera tung trafik på allmänna vägar är ett sätt för Sverige att klara de utsläppsbegränsningar som man åtagit sig gentemot EU.

Tunga fordon står för mellan 20 och 23 procent av vägtransportsystemetets energianvändning och de långväga transporterna går i huvudsak på de stora motorvägarna E4, E6, E18 och E20.

Anders Berndtsson på Trafikverket talar om fyra olika ”applikationer”.

1. Fasta transporter som går i skytteltrafik mellan två punkter, typ malmtransporterna från Kaunisvaaragruvan utanför Pajala till järnvägen i Svappavaara. Gruvföretagen använder sedan många år elektrifierade transporter, men hittills inte på vanliga vägar.

2. Långväga godstransporter som till 60-70 procent går på de stora Europavägarna genom Sverige. ”Det är oerhört stabila transportsträckor”, säger Anders Berndtsson.

3. Kollektivtrafiken i städer och stadsnära miljöer.

4. Godsdistributionen i städer och stadsnära miljöer.
    
- Nu ska vi för första gången skapa möjligheter för demonstration i verklig miljö. Förutom att visa att tekniken fungerar på vanliga vägar vill vi också se att det finns ett affärsläge för projektet och hoppas att de konsortier som nu söker har involverat en transportör som visar att det finns ett ekonomiskt intresse för att transportera på elvägar, säger Anders Berndtsson.

Fakta om upphandlingen

Fas 0: Intresseansökan lämnas via EU-sajten e-supply.com. Sista anmälningsdag är den 26 september.
Fas 1: Idébeskrivning. De deltagare som kvalificerar sig från fas 0 inbjuds att delta i den förkommersiella upphandlingen och få del av förfrågningsunderlaget.
Fas 2: Delprojektering. De deltagare vars idébeskrivning godkänts i fas 1 får teckna avtal om detaljprojektering och eventuellt gå vidare till demonstration i fas 3.
Fas 3-4: Upprättande av demonstration. Inriktningen är att låta minst två leverantörer bygga demonstrationsanläggningar i Sverige, redo att tas i drift från 2015, beroende på vilka tidsplaner de valda konsortierna kommer att föreslå.
MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)