Enligt Energimyndighetens handläggaren Peter Kasche ska utlysningen locka fram nydanande och radikala idéer i mindre forskningsprojekt, som vid ett lyckat resultat på sikt kan leda till fortsatta projekt inom FFI-programmet.
- Goda exempel på det är företagen Reformtech och Applied Nano Surfaces, som började som innovativa idéer och som i dag är mindre utvecklingsföretag med många framtida kunder knutna till sig, säger Peter Kasche.
Sundbybergsföretaget Reformtech startade 2008 med en egen, patenterad reaktor- och bränsleomvandlingsteknik för avgasrening och är i dag ett högintressant företag i fordonsbranschen.
Reformtechs teknikplattform ligger till exempel till grund för ett nytt FFI-projekt tillsammans med Scania, Volvo Personvagnar och KTH för utveckling av en miljövänlig katalytisk fordonsvärmare som kan gå på alla typer av bränslen.
Uppsalaföretaget Applied Nano Surface är ungefär lika gammalt som Reformtech och har också nått stora framgångar. ANS har utvecklat en teknik att behandla metallytor så att de blir släta och får en låg friktion och därmed minskad energiförbrukning.
FFI-programmet Energi & miljö är inriktat mot fordonsrelaterade forsknings-, innovations- och utvecklingsaktiviteter inom följande områden:
• Ökad energieffektivitet
• Övergång till förnybara bränslen
• Minskad lokal/regional miljöpåverkan
• Närliggande områden med potential att stärka Sveriges och den svenska fordonsindustrins konkurrenskraft i ett globalt perspektiv.
Sista ansökningsdag är den 16 oktober klockan 14.00.