Ingen enighet om elbussens framtid
I förra veckan samlades eliten av svensk och europeisk elfordonsexpertis i Stockholm för att diskutera eldrivna bussar i kollektivtrafik. Men något enhetligt svar på frågan om framtiden är elektriskt kom aldrig.Drygt 120 personer från svenska och europeiska fordonstillverkare, svensk politik och akademi fick ge sin syn på framtiden för busstrafiken. (Länk till alla presentationer).
Mycket av diskussionen kom att handla om biogas och om biogasen bör användas för att göra el eller användas för att driva fordonet.
Tyska MAN har till exempel redan utvecklat en Euro VI-motor med låga partikelutsläpp medan Volvo valt att inte utveckla en Euro VI gasbuss utan satsar på helelektriska bussar.
Scanias Nils Gunnar Vågstedt höll dörrarna öppna för alla tekniker – batterier, bränsleceller eller induktiv laddning.
Christian Köbel från Bombardier talade om trådlös induktiv laddning på upp till 200 kW genom Bombardiers system Primove. Det innebär snabbladdning vid utvalda hållplatser i stället för nattladdning vid ändhållplatserna. På så sätt kan batteristorleken hållas nere.
– Det är uppenbart att det inte finns någon enskild bästa lösning som alla kan enas om, kommenterar Oscar Olsson.
– Busstillverkarna måste räkna på olika sätt eftersom deras satsningar skiljer sig på flera plan. Det lätta svaret kan vara att olika drivmedel är olika bra beroende på var de används , geografiskt och vilka förutsättningar som ges.
Oscar Olsson rekommenderar läsning av en rapport som gjorts av avdelningen för strategisk hållbar utveckling vid Blekinge Tekniska Högskola och av projekt Green Charge Sydost.
Där jämförs biogas, biodiesel, diesel, elhybrid och eldrift för kollektivtrafikbusar i Karlskrona, Jönköping och Sundsvall. (Länk till den 24-sidiga rapporten).
Läs också Elektroniktidningens reportage "Skarpt läge för elektriska motorvägar".