Saab rullar igen
Fem i halv två i dag rullar en helt ny Saab 9-3 Aero ut från löpande bandet Trollhättan – den första nytillverkade Saaben sedan konkursen den 19 december 2011.Det var ett provserieexemplar, nu är det dags för serieproduktion.
Klockan 13.00 presenterar Nevsgrundaren Kai Johan Jiang och Nevs vd Mattias Bergman nyheten för pressen i fabriken på Saabvägen på Stallbackaområdet i Trollhättan där Saab legat sedan företaget grundades 1937.
Saabentusiasten Bert Karlsson i Skara har förklarat att han kommer att vara där för att försöka komma över den första bilen, kosta vad det kosta vill.
Men det kan bli dragkamp om det första exemplaret. Enligt Dagens Industri har Kai Johan Jiang lovat att Nevs ordförande Karl-Erling Trogens fru ska få just den bilen i present.
Det är fortfarande många frågetecken kring Nevs och Saabbilarna. Den nu aktuella serieproduktionen består av ”gamla” Saab 9-3 med bensinmotor, en modell som nu uppfattas som väldigt omodern.
Den batteridrivna versionen är planerad först till nästa år men Nevs har inte offentliggjort några detaljer om den.
Innan Saab Automobile sattes i konkurs arbetade Saabs ingenjörer med en helt ny teknisk plattform som gick under namnet Phoenix, som var förberedd för att bygga både rena elbilar och elhybrider på.
Kunskapen om Phoenix finns kvar i Trollhättan – hos flera av de nya företag som startats och drivs av före detta utvecklingsingenjörer från Saab.
Bil-Saabs historia
Svenska Aeroplan Aktiebolaget grundades i Trollhättan redan 1937 av industrimannen Axel Wenner-Gren, som ägde Trollhätteföretaget Nohab, Sveriges största tillverkare av flygmotorer.
Men när industri- och finansfamiljen Wallenberg, med sin flygplansfabrik ASJ i Linköping, vann dragkampen om Saab flyttades flygplanstillverkningen till Linköping och Trollhättefabriken fick bygga bilar.
Den svartlackerade Ur-Saaben, prototyp 92001, presenterades för pressen den 10 juni 1947 och två år senare startade serietillverkningen av Saab 92 i Trollhättan – en grönlackerad, strömlinjeformad tvåtaktare utan bagagelucka.
Bilden visar Ur-Saaben från Saab-museet i Trollhättan. Läs här hur Ur-Saaben byggdes.
1989 köpte amerikanska General Motors hälften av aktierna i Bil-Saab och 2000 tog GM över hela ägandet.
Som mest har Saab tillverkat och sålt 133 000 bilar under ett år. Det var 2006. Därefter sjönk försäljningen stadigt och 2009 var man nere i en årsproduktion på bara 27 000 bilar.
GM var på väg att lägga ned Saab men sålde slutligen aktierna till holländska Spyker Cars, som grundade dotterbolaget Swedish Automobiles.
Det gick dock inte att stoppa utförslöpan och den 19 december 2011 sattes Swedish Automobiles i konkurs.
Ett och ett halvt år senare, den 11 juni 2012, sålde konkursförvaltaren fabriken och övriga tillgångar till det nybildade svensk-kinesiska bolaget National Electric Vehicle Sweden, som också fick rättigheterna att använda varumärket Saab, dock utan symbolen Gripen.
Länk till pressmeddelandet (länk).