JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Laddprototypen som kan allt

Laddprototypen som kan allt

Att trådlöst kunna ladda sitt elfordon är ett måste i framtiden menar forskare på tyska Fraunhofer. Om knappt två veckor visar de upp en laddprototyp som induktivt kan ladda en bil med hög verkningsgrad, trots ett avstånd på hela 20 cm. Den hanterar dessutom laddning via kabel, och återladdning till nätet.
När motormässan IAA International Motor Show slår upp dörrarna i Frankfurt den 17 september kommer forskare från Fraunhofer att stå redo med sin senaste skapelse, en laddprototyp baserad på induktiv teknik.

– Även med ett luftgap på 20 centimeter kan vi nå en verkningsgrad på mellan 93 och 95 procent, och det gör vi över hela effektområdet från 400 watt till 3,6 kilowatt. Jämförbara system når bara denna effektivitet med kortare avstånd, säger Dr René Marklein som är projektledare på Fraunhofer IWES i ett pressmeddelande.

Trådlös induktiv laddning innebär att energi överförs genom ett tidsvarierat magnetiskt fält. Grunden är två spolar. Den ena är monterad i bilens undersida, medan den andra byggs in i marken, det kan vara i en väg, en parkeringsplats eller i ett garage.

I kombination med två lämpligt dimensionerade kondensatorer blir spolarna ett sorts resonant antennsystem som för över energin, förklarar forskarna. Ju närmare de två spolarna är varandra, desto mer effektivt överförs energin.

Förutom den höga effektiviteten är också komponentvalet en intressant detalj i detta system. Här har forskarna gjort allt för att pressa priset.

– Vi har medvetet använt standardkomponenter som redan finns tillgängliga på massmarknaden.

Den nya prototypen kan inte bara ladda bilen utan även vända på steken och återföra energi till nätet. Det betyder att elbilars batterier i en framtid kan komma att användas som temporära lagringsenheter, exempelvis under stekheta dagar när mycket solenergi matas in i nätet. Därmed skulle man kunna använda bilbatterier som en delkomponent för att balansera framtida elnät med stor mix av förnybar energi.
 
Samtidigt har den tyska prototypen konstruerats för maximal flexibilitet för bilföraren. Det innebär att den även innehåller elektronik som tillåter att batteriet laddas från både en- och tre-fas-uttag. Därmed går det även att ladda batteriet från vanliga eluttag.

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)