Molnet i en modul
Med målsättningen att göra det busenkelt att skapa wifi-baserade IoT-system ger sig norska Devicedrive in på den heta marknaden för uppkopplade inbyggda system. Företagets bidrag är en liten modul som bara behöver veta namnet på routern och dess lösenord för att koppla upp sig och börja leverera data.
Två bolag - en ägareDevicedrive knoppades av från sitt moderbolag Produktidé i januari 2015 för att marknadsföra IoT-brickan med tillhörande molnlösning. Företaget har sju anställda men ytterligare tio programmerare behövs för att färdigställa mjukvaran.Moderbolaget Produktidé sysslar med produktutveckling men i affärsmodellen ingår också att bistå kunderna med finansiering och se till att en idé resulterar i en färdig produkt som kan sättas på marknaden. Produktidé tillverkar prototyper i egen regi och har kinesiska partners för volymproduktion. Företaget startade så sent som i februari 2013 men grundaren och ägaren Per Morten Brun har arbetat i branschen sedan 2006. Produktidé har idag 20 anställda och omsätter cirka 20 miljoner norska kronor. Förutom IoT-brickan har företaget bland annat utvecklat styrning till elektriskt justerbara sängar, en radarbaserad tankmätare, datainsamlingssystem och elektroniska lås. |
Hela idén är att det inte ska ta mer än 15 till 20 sekunder att koppla upp sig till molnet, säger Terje Fjeldvig som är försäljnings- och marknadsansvarig på Devicedrive.
Han har ett långt förflutet i halvledarbranschen där han bland annat arbetat med olika typer av trådlös kommunikation på Philips och sedermera NXP. Senast som Nordenchef.
IoT är ett av de mest hypade begreppen men att addera dubbelriktad kommunikation till en nod som befinner sig långt ute i nätet har visat sig vara krångligare än det låter. Det finns visserligen många kretsar och startpaket att välja på men de flesta kräver hårt arbete innan de börjar leverera användbara data.
– Vi har investerat många tusen timmar i ett utveckla en komplett nod med komplett firmware. Det enda kunden behöver göra är att sätta i batteriet.
Wifi är inte känt som den strömsnålaste tekniken men kan trots det fungera bra även i batteridrivna tillämpningar.
– Man måste tänka igenom hur ofta man behöver skicka meddelanden. Ta radiatorer för vattenburen värme, de tar tre, fyra timmar på sig att ändra temperatur och behöver inte skicka data varje minut, säger Terje Fjeldvig.
En annan möjlighet är att utrusta apparaten med en närvarodetektor och sänka frekvensen på datatrafiken när ingen är i närheten.
– Vi har en kund som var missnöjd med Zigbee och ville använda wifi. Han behövde göra två saker: sätta in ett större batteri och designa om mjukvaran så att den inte skickade varje minut.
Andra möjligheter att minska energibehovet kan vara att addera solceller eller låta apparaten gå ner i sovläge under längre perioder.
Data från noderna skickas antingen till Devicedrives moln eller til kundens eget moln. Företagets molntjänst kostar 1 dollar för en enhet och en månad, men priset faller raskt vartefter antalet enheter växer.
En första kund som offentligt berättat att den använder modulen är norska Sfty (ska läsas safety). Företaget använder IoT-systemet för att koppla upp en kombinerad brandvarnare och närvarodetektor till molnet. Via en app kan användaren läsa av temperatur och luftfuktighet liksom slå av och på närvarosensorn som exempelvis kan användas som inbrottslarm. I appen går det också att ställa in vem som ska larmas och på vilket sätt det ska göras när något onormalt inträffar.
– Den rapporterar var femte minut vilket gör att batteriet räcker i ungefär ett år, lika länge som en vanlig brandvarnare, säger Terje Fjeldvig.
Tilläggas kan att Sfty har fyra AA-batterier.
För den som vill börja använda Devicedrives IoT-lösning finns tre valmöjligheter. Den som vill göra det enkelt för sig tar den kompletta och certifierade modulen. Den rena wifi-kretsen med tillhörande programvara passar företag som har kunskap om trådlös kommunikation, designar kretskort och är ute efter den billigaste och mest optimerade lösningen.
Dessutom finns ett utvecklingskort.
Wifi-tekniken kommer från amerikanska Espressif och ackompanjeras av en TCP/IP-stack som kommunicerar via JSON (JavaScript Object Notation). JSON är en notering för datavärden som används i programspråket Javascript och liknar den som används i C. Innehållet anges i klartext vilket gör det lätt att förstå för den som ska programmera. En nackdel är att det anses ”pratigt”, det tar onödigt mycket plats. Dock inte lika mycket plats som det tidigare populära XML.
– JSON har blivit det vanligaste dataformatet för asynkron kommunikation med servrar och webbläsare. Det har i hög grad ersatt XML.
I den enklaste formen behöver kunden bara lägga in namnet på routern (SSID) och lösenordet för att få igång systemet. Det kan göras i fabriken, med en dator eller via en app. I det senare fallet behövs LinkUP, en programvara som lägger IoT-noden i ett accessläge när den paras med routern. Tilläggas kan att kommunikationen sker krypterat.
Med den kommande funktionen Rules ska det gå att lägga in regler för vad som ska ske när en viss händelse inträffar. Brandlarmet kan exempelvis skicka ett meddelande till alla familjens mobiltelefoner och till ett larmbolag. Larmet kan till och med gå som ett Facebookmeddelande till de närmaste grannarna.
Självklart finns det också möjlighet att uppgradera mjukvaran i produkterna efter att de installerats hos kunderna. Det kan handla om att rätta fel eller lägga till nya funktioner.
På frågan vad produkterna kostar är svaret svävande, det verkar vara en förhandlingsfråga. Och har du en seriös produktidé kan du nog få några utvärderingskort att experimentera med.
På företagets sajt anges priset på wifi-kretsen till 1,95 dollar i kvantiteter om 10 000 exemplar. Till det kommer ett flashminne för programvaran. Den kompletta modulen som kör Devicedrives mjukvara går på 4,95 dollar vid beställning av 100 exemplar. Ett utvärderingskort för 20 dollar fungerar som en sköld till Arduino Zero eller så kan det anslutas direkt till en dator via USB-porten.
Än så länge säljs produkterna direkt via företagets hemsida men arbete pågår med att knyta upp distributörer och samarbetspartners.
– Vi har pratat med ungefär 50 kunder och känner att vi har en flexibel och bra lösning där vi tagit hand om allt inklusive säkerhet och data, säger Terje Fjeldvig.