JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
Annonsera Utgivningsplan Månadsmagasinet Prenumerera Konsultguide Om oss  About / Advertise

Kinaägda Nevs, tillverkare av före detta Saab 9-3 med huvudkontor i Trollhättan, överger Saab som varumärke. I fortsättningen är det Nevs som gäller.

Under lång tid har Nevs visat bilder på en eldriven prototyp av modellen 9-3 med emblem där bilen heter Saab – trots att det inte varit tillåtet. Svenska Saab, med huvudkontor i Stockholm, har nämligen äganderätten till namnet Saab liksom företagslogotypen med en grip i rött mot blå bakgrund.

Nu är eran när Nevs förknippas med Saab slut.  

Nevs, grundat 2012, förvärvade huvuddelen av tillgångarna i Saab Automobiles konkursbon. Företaget ägs av National Modern Energy Holdings, Tianjin Binhai Hi-Tech Industrial Development Area (THT) och State Research Information Technology Co, Ltd (SRIT).

Huvudkontor och centrum för forskning och utveckling finns i Trollhättan. Nevs har en anläggning för fordonsproduktion i Trollhättan, med en andra produktionsanläggning och ett forsknings- och utvecklingscenter under uppbyggnad i Tianjin, Kina, samt en produktionsanläggning i Fujian, Kina.
Företagets affärsidé är att erbjuda elbilar inom premiumsegmentet, kompletterat med mobilitetstjänster och hållbara stadslösningar.

Företagets första bil – en eldriven Saab 9-3 som uppges ha en räckvidd på 30 mil – ska lanseras under nästa år. Den bilen kommer att marknadsföras och säljas under namnet Nevs.

– Med all respekt för vår historia och vårt arv, vill vi bli erkända som oss själva – en hållbar leverantör av mobilitetslösningar som är fast besluten om att skapa en bättre miljö genom en fokuserad tillväxtplan med ett eget varumärke som en hörnsten, säger Mattias Bergman, vd Nevs i ett pressmeddelande.

Den klart viktigaste marknaden för Nevs blir Kina, där företaget redan har ett antal ramavtal på plats. Här ingår exempelvis ett samarbetsavtal med Panda New Energy som gäller 150 000 elbilar samt ytterligare 100 000 elfordon för transport och logistik (länk).

Framåt kommer företaget även att arbeta med nya mobilitetslösningar, som bilpooler.

I en intervju med Göteborgs-Posten säger Michèl Annink, chef för mobilitetstjänster på Nevs, att de bilar som företaget ska leverera till Kina under nästa år kommer att kräva flera nya tjänster som dels ska förenkla upplevelsen för den som sitter i bilen, dels göra det säkrare för omgivningen.

– Vi kommer också att ta fram lösningar som gör det möjligt att dela bil på olika sätt. Det är direkt relaterat till Panda New Energy, som i dag jobbar med bland annat Uber och Didi, och nu vill utveckla en egen modell för delningsekonomi kring bilar, säger Michèl Annink till Göteborgs-Posten.

En plan som Panda New Energy har är att hyra ut bilar, bland annat med tillhörande chaufförer, till privatpersoner och personalpooler.

MER LÄSNING:
 
Pappersmagasinet Nyhetsbrev

SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

 

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)