År 2030 kommer 95 procent av trafiken på USA:s vägar bestå elektriska bilar. Som kör sig själva och ingår i bilflottor. Det hävdar analysföretaget RethinkX. Med endast en reservation.
Reservationen är att tillverkarna håller sina utfästelser och börjar leverera helt autonom självkörning i början av 20-talet.
Det är uppenbart av nyhetsflödet att det pågår någonting omvälvande inom fordonsindustrin just nu. Det tycks ha med elbilar, autonoma fordon och uppkoppling att göra
Bildelning i självkörande flottor blir billigare än att köpa bil redan när de börjar dyka upp, vilket i den här simuleringen är år 2021. Det blir till och med omedelbart billigare än att använda en bil man redan äger. ICE = Internal compustion engine EV = electric vehicla |
Analysföretaget RethinkX har tagit sig en funderare på vad utvecklingen innebär för USA:s del. Det tror på en betydligt snabbare utveckling mot det som kallas Taas (transport as a service) än som tidigare förutspåtts av exempelvis Moody’s och IHS Automotive.
– Vi står på tröskeln till historiens snabbaste, djupaste och mest omvälvande förändringar av transportområdet.
Så inleds rapporten, som har det långa namnet ”Rethinking Transportation 2020-2030: The Disruption of Transportation and the Collapse of the Internal-Combustion Vehicle and Oil Industries”.
Den kommer från analysföretaget RethinkX och handlar huvudsakligen om USA.
Visserligen kommer ”endast” 60 procent av bilflottan att klara självkörning år 2030. Men dessa fordon kommer att rulla omkring på vägarna så mycket mer att de kommer att stå för hela 95 procent av de totalt avverkade körmilen.
Antalet körda mil kommer att öka med 50 procent mellan 2021 och 2030. Samtidigt kommer den totala kostnaden för transporten att minska till en fjärdedel.
Taas (transport-som-tjänst) kallas den ordning som inte bara enligt RethinkX kommer att ersätta den nuvarande ordningen med ägda bilar för privattransport. Taas uppstår i mötet mellan AI-styrda bilar, elektrifiering och uppkoppling.
Taas är en mix av olika former av bildelning, bland annat robottaxi, bilpooler, leasingkontrakt och ”transportabonnemang” motsvarande hur man idag abonnerar på mobiluppkoppling.
Att omvälvningen sker så snabbt förklaras av att vinsten är så stor att den inte går att tacka nej till. Försäkringar, service och bränsle blir billigare, utnyttjandet av fordonen blir högre och deras livslängd mätt i mil blir längre.
Per konsument i USA sparas hela 5600 dollar per år på bytet från en egenägd bil till bildelningsbil. Detta summerar sig till en biljon dollar mer i disponibel inkomst för amerikanerna, motsvarande en löneförhöjning på tio procent.
Uttryckt på ytterligare ett sätt blir kostnaderna för att bildela jämfört med att köpa en ny bil mellan en fjärdedel och en tiondel per mil.
Kostnaden för att bildela jämfört med att fortsätta använda en bil man redan äger, är mellan hälften och en fjärdedel. Så 100 miljoner fordon kommer helt enkelt att överges som olönsamma, uppskattar RethinkX.
Till allt detta adderar RethinkX dessutom en biljon dollar i ökad produktivitet när timmarna som ägnades åt att titta på vägen och hålla i ratten på vägen till och från jobbet, frigörs till annat.
Eftersom utnyttjandet av en delad bil är upp till tio gånger högre, kommer färre bilar att behöva produceras och den efterfrågade produktionskapaciteten komma att vara enkel att nå.
Elektroniktidningen har skrivit om Taas-utvecklingen tidigare. Men rapporten bjuder på några nya spännande spaningar: transport till och från köpcentra kan bli gratis. Att få varor hemskickade efter inköp kan komma att ingå i priset. Bilanvändning kan liksom webbtjänster idag bli annonssubventionerade.
Bland de negativa effekterna finns att oljeproducerande länder och regioner kan komma att destabiliseras av oljeproduktionens minskning.
Efteråt kommer det dock inte att finnas kritiska nationella säkerhetsfrågor kring litium, som används i bilbatterier, på det det sätt som idag i decennier funnits kring olja. Detta eftersom litium inte är något som behövs akut för att driva elbilar, utan bara för att bygga dem.
Peak oil i USA kommer som en följd av elektrifieringen av bilflotan att inträffa år 2020 vid en nivå på 100 miljoner oljefat om dagen. Tio år senare är siffran 70 miljoner vilket är 40 miljoner under ”business-as-usual”.
Den minskningen kommer att göra det mesta av den amerikanska skifferoljan olönsam, liksom kontroversiella nybyggda pipelines som Keystone XL and Dakota Access. Liksom oljefält i Norge, Nigeria, Storbritannien och Kanada.
Marknaderna för återförsäljning, service och försäkring av bilar kommer att massakreras när de krymper till en bråkdel av sin nuvarande storlek.
Elanvändningen i USA kommer att öka med 18 procent jämfört med business-as-usual. Det kommer dock att krävas måttligt med ny elinfrastruktur för hantera den högre effekten i näten eftersom de redan är dimensionerade för peakanvändning och det finns marginaler för att platta ut dessa peakar om bara laddningstiderna för elbilarna samordnas.
Miljömässigt och hälsomässigt blir revolutionen en triumf i form av dramatiskt minskade partikelutsläpp på vägarna. Om sol och vind slår igenom fullt ut kommer att vägtransport i USA att vara huvudsakligen utsläppsfri år 2030.
Tidigare rapporter som förutspått en en betydligt långsammare utveckling har inte haft bra systemmodeller, enligt RethinkX.