JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Elskena i vägen – här i höst

Till hösten är det invigning av en första elväg med elskena på allmän väg i Sverige. Just nu pågår förberedelser. Efter sommaren är det dags att lägga den första metern elskena en bit under marknivå mellan Postnords terminal i Rosersberg och Arlandas godsterminal. Där ska sedan världens första lastbil med strömavtagare undertill dagligen köra gods.

Elvägsprojektet Eroad-Arlanda har pågått i fem år nu. Under våren har projektet fått klartecken att ta klivet från den 350 meter långa testbanan utanför Arlanda, till allmän väg – totalt två kilometer.

– Vi har under flera års tid hittills utfört alla tester på en inhägnad bana i närheten av Arlanda men ser nu fram emot att se tekniken på allmän väg och i verkliga trafikförhållanden, säger Hans Säll, vd och ordförande i konsortiebolaget för Eroad-Arlanda samt affärsutvecklingschef på NCC.

Just nu pågår schaktning och kabeldragning för att säkra anslutningar och eltillförsel till den nya elvägen.

Tekniken som används har utvecklats av svenska Elways. Elskenorna placeras en bit under marknivå. De är 50 meter långa och matas med 800 volt, men tekniken är skalbar. Strax innan ett fordon kommer in på en ny skena slås spänningen på; när det lämnar skenan slås spänningen av.

För att mata skenan ska ett distributionsnät byggas längs hela vägen, med parallella låg- och högspänningskablar. Totalt kommer cirka en mil kabel att läggas ned och transformatorer som omvandlar 20kV till 800 volt.

Planen är att den nya elvägen ska vara klar att invigas under hösten. Därefter drar en testperiod igång. Då ska tekniken utvärderas samt metoder och rutiner för drift och underhåll testas i verklig trafik. Under testperioden ska Sveriges första helt elektriska lastbil trafikera sträckan med runt elva vändor tur och retur om dagen för Postnords räkning.

Lastbilen – en ombyggd Daf – fick nyligen godkänt av Bilprovningen. Den har två navmotorer som är inbyggda i bakaxeln. De väger 500 kilo styck medan batteriet på 80 kWH väger 600 kilo. Som jämförelse påpekar Eroad-Arlanda-projektet att batteriet på en Tesla Model 6 väger närmare 550 kilo.

– Det känns riktigt roligt att det vi har arbetat för, nu börjar växa fram och bli verklighet, säger Hans Säll.

Elvägsprojektet Eroad-Arlanda stöds av NCC, Elways, Kilen-krysset, WSP Analys & Strategi, Airport city Stockholm (samägt av Swedavia, Sigtuna kommun och Arlandastad Holding AB), KTH, Gävle Container Terminal, E-Traction, ABT-bolagen och Postnord.

Här kan du läsa mer om Eroad-Arlanda och även få svar på en hel del frågor (länk).

 

 

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)