Redan i början av nästa år ska kinesiska BAK Battery börja tillverka litiumjonbatterier baserade på den teknik som amerikanska Cadenza utvecklat. Bakom företaget finns Christina Lampe-Önnerud och hennes man Per Önnerud.
Christina och Per blev kända med Boston Power som utvecklade en ny typ av litiumjonbatteri. När tillverkningen hamnade i Kina år 2011 startade de om med Cadenza, och i fjol klev de fram i rampljuset med en ny metod för att bygga batterier i form av så kallade superceller.
Kärnan i tekniken är vad som bäst kan liknas vid en brandhärdig och värmeledande äggkartong där äggen utgörs av de elektrokemiska rullarna som lagrar energin. Metoden är billigare, säkrare och kompaktare än dagens lösningar.
– Generellt får vi alltid 30 procent mer energi per volym och det är 30 procent billigare. I bland blir det mycket mer, i vissa fall upp till två gånger bättre, förklarade Christina Lampe-Önnerud för Elektroniktidningen förra hösten.
Den här gången ville makarna inte bygga några egna fabriker utan licensiera tekniken till någon lämplig part. Det är här som Shenzenbaserde BAK kommer in. Företaget utvecklar och tillverkar batterier, moduler och system till olika typer av fordon. Fabrikskapaciteten är 8 GWh per år och företagets batterier finns redan i 110 000 fordon.
Efter att gemensamt ha utvärderat Cadenzas teknik ska de dra igång produktion i början av nästa år.
Elektroniktidningen intervjuade Christina Lampe-Önnerud för ett knappt år sedan om den nya supercellen och andra batteriprodukter som är under utveckling (länk).