JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. IoT frälser inte mobilindustrin

Allt oftare dyker det upp rapporter som hävdar att IoT kommer att skapa en ny marknad för operatörerna och dessutom lyfta intäkterna rejält. En som är av annan uppfattning är Bengt Nordström på analyshuset Northstream.

Att standarderna NB-IoT och CatM kommer att få fart på IoT-trafiken i LTE-näten är odiskutabelt. År 2017 fanns det ungefär 700 miljoner IoT-uppkoplingar i mobilnäten vilket spås växa till 3,5 miljarder år 2023. Samtidigt ska man komma ihåg att konkurrerande lösningar – som wifi, Bluetooth, mesh, Lora och Sigfox – förväntas växa från 6,3 miljarder idag till 16,3 miljarder år 2023.

– Mycket av de stora cellulära IoT-utrullningarna sker i Kina, sade Bengt Nordström på ett 5G seminarium idag arrangerat av analyshuset Redeye.

– Tittar man på vad Ovum, Dell’Oro och Analysys Mason tror så graviterar de in mot 30 miljarder dollar år 2022. Det är inte lite men totalt omsätter branschen en triljar dollar så vi pratar om ett treprocentsfall.

Som jämförelse presenterade Ericsson en rapport från Arthur D Little förra sommaren som hävdar att IoT kan lyfta marknaden med så mycket som 34 procent fram till år 2026 (länk). 

Men Bengt Nordström står fast vid sin betydligt mer pessimistiska prognos:

– Man kan vända på det. Vi som är telekommänniskor ser att IoT är jättestort som fenomen men det är mer en fråga för IT-branschen än för telekombranschen.

Det handlar helt enkelt om att digitaliseringsfrågorna, som har mycket hög prioritet hos alla företag inklusive tillverkningsindustrin, hanteras av personer med IT-bakgrund.

– De har Facebook, Google, Microsoft och IBM på sina cv:n, inte Ericsson, Telia, Nokia eller Huawei.

Så när de ska digitalisera går de till sina traditionella leverantörer, det vill säga Accenture, IBM och Microsoft som drar upp en strategi och hittar lösningar. Det behövs såklart en uppkoppling men om den är cellulär eller sker på något annat sätt är underordnat.

– Telekombranschen blir en komponentleverantör för digitalisering, vi driver inte den inte. Därför blir det bara tre procent för operatörerna.

MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)