Volymen av elbilsbatterier tillgängliga i Europa för återvinning år 2030 kommer endast att motsvara cirka 25 GWh. En ny rapport råder dig att vidta åtgärder nu om du vill vara med och dela på den kakan i framtiden.
25 GWh är som jämförelse en tjugondel av produktionen samma år. Observera att du dessutom kommer att konkurrera om dessa motsvarande 111 000 ton battericeller med företag som inte alls vill mala ner dem utan fortsätta att använda dem ett tag till i bilbatterier, energilager eller annat.
Prognosen kommer från Londonbaserade konsulten Circular Energy Storage, som också ger en varning: om du vill ha batterier att återvinna år 2030 behöver du vidta åtgärder nu.
Hans Eric Melin |
– Det finns stora möjligheter inom batteriåtervinning i framtiden, tror jag. Men min poäng är att det krävs smarta modeller för den som önskar en ledande position i framtiden. För det är många som är med i matchen och det material som kommer att finnas tillgängligt är begränsat, skriver Hans Eric Melin, vd för Circular Energy Storage, som tog fram rapporten under fyra månader.
– Om inte företag sjösätter strategier som håller dessa batterier under deras kontroll så kommer det att bli svårt att förhindra att de dyker upp någon annanstans.
Så mycket elbilsbatterier finns för återvinning eller återbruk på EU-marknaden (inklusive Storbritannien, Schweiz och EES-länder som Norge) fram till 2030. Källa: Circular Energy Storage. Batterier från andra applikationer än elbilar omfattas inte. De kommer att uppgå till kanske 290 000 ton. Ej heller omfattas produktionsavfall som kanske uppgår till 200 000 ton. Klicka för större bild! |
Under de kommande tio åren kommer det att uppstå en obalans mellan tillgång och efterfrågan på olika marknader, enligt rapporten.
Författarna har lagt mycket resurser på att spåra hur batteriflödet faktiskt ser ut idag – hur länge bilarna används och var de hamnat efter tre, sex respektive tio år.
– Visste du till exempel att det finns mer än fem gånger fler Nissan Leaf 2013 till salu i Ukraina än i UK, trots att att de aldrig sålts officiellt där? Och om du är intresserad av en Fiat 500e tillverkad för den kaliforniska marknaden, kan jag rekommendera att du beger dig till Costa Rica eller Vitryssland.
– För en månad sedan lämnade en första tåglast begagnade elbilar Kina, ett år efter att export av begagnade bilar blivit en nationell prioritet.
Dessa bilar är på vift från sina ursprungliga marknader och innehåller de batterier som återvinnare vill kunna lägga beslag på i framtiden. Batterierna i mobiltelefoner, laptops, tablets och elcyklar har motsvarande öden.
Batteriernas långa liv och den internationella handeln med batteridrivna produkter – det är de viktigaste faktorerna att förstå när man analyserar när och var batterier kommer att finnas tillgängliga för återanvändning och återvinning.
– Detta är orsaken till att våra data visar en helt annan utveckling än andra institutioner presenterar.
En orsak till att batterierna spås hålla så många år, är att de används mindre än väntat. Det har Circular Energy Storage upptäckt.
– En teori vi till exempel haft tidigare har varit att bilar i kommersiell trafik sliter sina batterier mycket hårdare än de som körts av privatbilister. I många fall stämmer det. Men samtidigt har vi en stor andel skåpbilar med eldrift från till exempel Nissan och Renault som inte kör mer än 1000 mil per år för att de i princip står parkerade hela dagarna på byggen och liknande.
Det här innebär att även bilar med relativt små batterier bara cyklas runt 70 gånger på ett år. Batterier slits när de laddas. Samma typ av batterier finns i din mobiltelefon – som du laddar 365 gånger om året.
En av orsakerna till att så många elbilar exporteras är att en lång rad länder – inklusive Ryssland, Ukraina, Jordanien och Egypten – har sänkt eller helt tagit bort tullarna på begagnade elbilar.
Dessa begagnade elbilar ger dessa länder en flygande start in i transportelektrifieringen. De slipper som bonus den hönan-eller-äggetproblematik som håller tillbaka utbyggnaden av laddinfrastruktur i Sverige och andra länder.