Vid kajerna i Kiel och Göteborg väntar batterilager som laddats från elnätet. När en experimentfärja från Stena Line anländer, kopplas batterilagret till färjans eget batteri för snabbladdning.
Så kommer ett projekt från Stena Line att se ut.
Att snabbladda en färja är en utmaning eftersom en enorm effekt krävs. Stena Line tänker testa knepet att ladda färjans batterier från ett långsamladdat batteri på kajen. Poängen är att sänka belastningen på ett elnät som kanske inte har kapacitet att leverera snabbladdningen direkt.
Rasmus Bergström |
– Lokala energilager i hamnar kan vara en utmärkt lösning på det problemet, säger Rasmus Bergström på Batteryloop, det dotterbolag till Stena Recycling Group som bygger lösningen.
Energilagret på kajen kan kanske också användas av fartyg som ligger för ankar. I ett pressmeddelande kallar Stena kajbatteriet för en ”jättestor powerbank”.
Experimentet med kajbatterierna ska pågå i två år. Det är ett steg i Stenas utveckling av en helt elektrifierad färja, Stena Elektra, som ännu bara finns på ritbordet. Det som Stena har i dag är en färja, Jutlandica, som använder batteridrivna bogpropellrar för att styra färjan i hamn.
Kajbatteriet byggs av begagnade fordonsbatterier. Detta är en aspekt som EU-organet INEA är nyfiket på och en av orsakerna till att det är med och finansierar.
– Många batterier kan få ett andra liv som energilager, säger Rasmus Bergström.
Batteryloop bygger batterilager av begagnade batterier som hämtas från tillverkare, verkstäder, bildemonterare och försäkringsbolag. Kapaciteten varierar mellan 50 kWh och 1 MWh.
Nyligen rapporterade Batteryloop om ett projekt att strömförsörja fastigheter med begagnade Volvobussbatterier laddade från solceller.