Det europeiska batterifabriksprojektet ACC får en tredje partner i form av biltillverkaren Mercedes–Benz.
Fordonstillverkaren Stellantis och franska olje- och kemiföretaget Total Energies är de tidigare partnerna i ACC (Automotive Cells Company), som bildades 2020.
ACC har sedan tidigare meddelat planer på anläggningar i Tyskland och Frankrike och utreder just nu var ytterligare europeiska anläggningar ska placeras. Produktionskapaciteten ska vara minst 120 GWh vid slutet av decenniet vilket i så fall beräknas kräva en investering på åtta miljarder euro – det vill säga 67 öre/Wh.
Mercedes ska investera ett tresiffrigt antal miljoner euro i ACC nästa år, och på sikt en summa som inte överstiger en miljard. Leveranser från ACC ska inledas i mitten av detta decennium.
Mercedes kommer att skräddarsy både battericeller och batterimoduler. Företaget bidrar med kompetens för både design och produktion av batterier. Till god hjälp där är Mercedes existerande partner franska batteritillverkaren Saft.
Det är det typiska mönstret idag att elbilstillverkare på det här sättet blir partners till batteritillverkare, istället för att köpa in färdiga batterier.
Mercedes-Benz räknar med att för egen del behöva en årsproduktion på 200 GWh batterier mot slutet av decenniet. Detta beräknas kräva sammanlagt åtta jättebatterifabriker. Alla ska byggas med partners. Fyra av dem ska ligga i Europa.
Kompatibilitet mellan dessa olika partners tror sig Mercedes kunna säkerställa genom att använda en modulär arkitektur med väldefinierade gränssnitt
Energin till ACC:s fabriker ska ”huvudsakligen” vara förnybar. Råvarorna ska vara etiska, med vilket Mercedes menar att de ska komma från certifierade gruvor.
ACC kommer att utforska alternativa kemier som celler med fast elektrolyt och en strävan är att minimera användningen av kritiska råämnen. Battericellerna ska vara återvinningsbara till 95 procent vad gäller råämnena.
ACC har ett forskningscenter i Bordeaux, Frankrike, och inleder pilotproduktion i Nersac, Frankrike, vid slutet av detta år.