JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Korsbefruktning ska skynda på elektrifiering av transporter
 

Nu är den franska tågtillverkaren Alstom igång med att bygga ut ett center för så kallad elektrifierad mobilitet i Västerås. Tanken är att skapa en större verksamhet där externa aktörer kan komma och utveckla elektriska drivsystem.

– Sverige är mitt i en grön omställning. Men elektrifieringen av väg- och transportfordon kräver en kompetens som är relativt begränsad i Sverige. Korsbefruktning mellan branscher är nödvändig för att snabba på processerna, säger Rob Whyte vd på Alstom Nordics & Russia i ett pressmeddelande.

När det nya centret står klart i Västerås under 2023 är tanken att dörrarna till labbet ska stå öppna för externa aktörer att utveckla och testa elektriska drivsystem. Igår tog Alstom det första spadtaget i själva byggandet.

Ska sanningen fram så har tanken grott ett tag, likaså har verksamheten smygstartat. Alstom har redan börjat att samarbeta med startups inom e-mobilitet och företaget har haft externa användare i sitt nuvarande testlabb i Västerås, som Alstom tog över i och med köpet av Bombardier Transportation som gick i lås i början av året.

Idén att etablera ett bredare test- och teknikcenter för e-mobilitet i Västerås, med fokus på att utveckla nästa generations elektriska drivsystem, kommer ursprungligen från Bombardier. Företaget ville se korsbefruktning mellan olika branscher och sektorer, inklusive akademin och start-ups.

Tanken var – och är – att centret ska bädda för gemensamma forsknings- och utvecklingsprojekt inom exempelvis entreprenadmaskiner, lastbilar och järnväg. Här ville Bombardier utveckla nästa generations intelligenta energieffektiva drivsystem tillsammans med externa partners – och nu har alltså Alstom tagit över, och förverkligar idéerna.

– Med sitt geografiska läge, närheten till de företag som finns i trakten och med kopplingen till Mälardalens Universitet, är Västerås den perfekta platsen för den här satsningen, kommenterar Rob Whyte.

När Alstom, med huvudkontor i Frankrike, köpte Bombardier Transportation, med huvudkontor i Berlin, i slutet av januari i år blev det franska företaget i ett slag den största järnvägsproducenten i världen efter CRRC.

Idag är Alstom störst på den svenska tågmarknaden, med över 1 000 levererade tåg.

 
data-dcm-placement='N7384.153121.ELEKTRONIKTIDNIGEN/B30748631.379032726' data-dcm-rendering-mode='script' data-dcm-https-only data-dcm-api-frameworks='[APIFRAMEWORKS]' data-dcm-omid-partner='[OMIDPARTNER]' data-dcm-gdpr-applies='gdpr=${GDPR}' data-dcm-gdpr-consent='gdpr_consent=${GDPR_CONSENT_755}' data-dcm-addtl-consent='addtl_consent=${ADDTL_CONSENT}' data-dcm-ltd='false' data-dcm-resettable-device-id='' data-dcm-app-id=''>

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)