Ett tvååriga forskningsprojektet kring fjärrstyrda flygplatser och självstyrande fordon som används på flygplatser får tio miljoner av Vinnova. Det är nästa steg i svensk forskning kring framtidens flygplats.
Mittuniversitetet håller i taktpinnen när det tvååriga projektet nu får stöd från Vinnova. Det handlar om fortsatt forskning kring fjärrstyrda flygplatser och självstyrande fordon som i framtiden kan sköta exempelvis övervakning, friktionsmätning, snöröjning, sopning, lasthantering och avisning.
Målet är att via RTC (Remote Tower Center) i Sundsvall på sikt kunna ge uppdrag till autonoma markfordon och andra funktioner vid Örnsköldsvik Airport.
– Vi vill skapa en digital tvilling till Örnsköldsviks Airport vid RTC i Sundsvall. I förlängningen är målet att också kunna använda tekniken till att övervaka luftrummet med hjälp av drönare och också styra var andra drönare tillåts flyga och inte, säger Benny Thörnberg, i ett pressmeddelande.
I projektet används teknik som i realtid håller reda på var enskilda fordon befinner sig, men också teknik som ska ge mer utförlig information om landningsbanans förhållanden.
I anslutning till det aktuella forskningsprojektet tecknar också Mittuniversitetet och LFV ett samarbetsavtal kring forskning om flygtrafikledning och flygplatsdrift.