JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
onsdag 8 december 2021 VECKA 49

Redan år 2024 hoppas Apple ha en färdig självkörande fordonsplattform. Och den kommer att rulla på en egenutvecklad processor.

Det avslöjade nyhetsbyrån Bloomberg igår.

Apples självkörningsprojekt Titan har pågått sedan 2014 och har tidvis omgärdats av dimridåer. Men bevisen är numera oomkullrunkeliga även om Apple aldrig officiellt kommit längre än till att blott antyda att Titan existerar.

Titan ska utveckla en bil utan ratt, alltså en robotaxi, men med pekskärm. Det blir en elbil. Den kommer inte att använda ett eget kontaktdon, retas The Verge, utan CCS – Apple Iphone är ökänd för att använda egna laddsladdar till sina telefoner.

Mycket av arbetet med den egna processorn ska vara klart. Den ska vara redo att användas av Apples testflotta i Kalifornien. Inte mycket är känt, men den påstås enligt Bloomberg ge starkare säkerhet än de självkörningsplattformar som Waymo och Tesla använder.

Apple var den som introducerade konceptet att addera en neuronkärna till mobiltelefoner, eller till systemkretsar överhuvudtaget, i processorn A11 Bionic år 2017. Så på Apple finns ett erfaret AI-chipteam. Med tanke på det och på självkörningsprojektet Titan är nyheten inte oväntad att Apple också utvecklar en egen självkörningskrets.

Automatiserade fordon använder artificiella neronnät för att tolka vad som syns i bilens kameror och andra sensorer.

Den skillnad som sticker ut mest mellan AI för telefoner och AI för bilar är den säkerhetskritiska aspekten. Om en AI-operation misslyckas i en Iphone, så är det strunt samma. Men om det händer i en självkörningsdator så kan folk dö. Därför behövs verifieringar av olika slag i en självkörningsdator, i form av exempelvis dubbla beräkningar.

De första självkörningsdatorerna byggdes av Nvidia under namnet Drive med egna GPU:er som beräkningsmuskler. Nästa år finns volymer av en mer självkörningsdedikerad krets kallad Orin. Mercedez-Benz och Volvo är kommande användare.

Första företaget att presentera en dedikerad självkörningskrets var Tesla, utvecklad från noll för självkörning. Den är primärt för de egna bilarna, men vd Elon Musk är öppen för diskussioner. 

Qualcomm presenterade nya kretsar i januari till sin självkörningsdator Snapdragon Ride. Datorn ska användas av underleverantörerna Park4U och Seeing Machines, liksom av BMW. Nästa år ska en ny generation Snapdragon Ride finnas i fordon.

Huawei har en självkörningskrets under utveckling. Israeliska Mobileye ska släppa kretsen EyeQ i volym i år.

I Europa finns NXP med Bluebox, med intelligensen fördelad på flera komponenter inklusive en neuronnätsberäkningsmuskel från franska Kalray. Att den inte har alla funktioner på samma systemkrets kan dock förväntas innebära sämre prestanda och strömförbrukning.

Waymo har inte presenterat någon självkörningskrets – men det är högst rimligt att tänka sig att företaget utvecklar en sådan, kanske till och med att den redan används. Waymos moderbolag Google var ännu tidigare än Apple med dedikerade neuronkärnor, i sina molnserverprocessorer. Den första Tensor-processorn kom 2015 och numera finns det versioner även för inbyggda system och för telefoner.

MER LÄSNING: