Nu har batterikrossen i Fredrikstad på Norges södra kust mullrat igång. Den har kapacitet att mala ner Norges hela volym av uttjänta litiumjonbatterier till svart massa, för skeppning till Skellefteå för återvinning av litium, nickel, kobolt och mangan – till nya batterier.
Anläggningen heter Hydrovolt och började byggas för två år sedan. Den är ett samarbete mellan den norska aluminiumjätten Hydro och den svenska batteritillverkaren Northvolt, som sju år efter sitt grundande skeppade sina första kommersiella battericeller i förra veckan.
Northvolts plan är att hälften av råmaterialet till dess batterier år 2030 ska komma från återvunna batterier.
Hydrovolt tar uttjänta batterier som input. De krossas och mals ner till svart massa, aluminium, koppar och plast. Till och med dammet tas tillvara, påpekar Hydrovolt, vilket är en av anläggningens innovationer.
Aluminiumtillverkaren Hydro får aluminiet, och detta till en lägre energinota än företagets normala tillverkning.
Den svarta massan skickas till Skellefteå för att delas upp i grundämnen i den återvinningsanläggning som Northvolt bygger där under namnet Revolt.
Revolt återvinner litium, nickel, mangan, kobolt och andra metaller i en hydromekanisk behandling kallad Hydromet.
Hydrovolt är Europas största anläggning av sitt slag. Den kan processa 12 000 ton batteripack om året, motsvarande ungefär 25 000 elbilar.
Om några år är Hydrovolt mycket större. Till år 2025 hoppas Hydrovolt ha ökat sin kapacitet i Europa till 70 000 ton, och till 2030 till 300 000 ton – en halv miljon elbilar.
År 2025 tror Northvolt att Fredrikstad kommer att leverera 2000 ton svart massa.