100 000 kineser ska ha ställt sig på kö igår i 59 butiker i 29 städer för att få beundra SU7, den första elbilen från Xiaomi, ”Kinas Apple”.
Apple skrotade sin bil innan den nådde tillverkning, men Xiaomi inleder snart leveranser av sin första bil, SU7.
Xiaomi är världens tredje största mobiltillverkare efter Apple och Samsung. Företagets vd Lei Jun har Apples grundare Steve Jobs som förebild och nämner gärna att de två företagen brukar jämföras med varandra, trots att de profilerar sig på olika sätt – innovation vs prisvärdhet.
Laptops, smartklockor och smartteve har de två gemensamt, men Xiaomi har därutöver bland annat hemelektronik, som eltandborstar, riskokare, dammsugarrobotar och drönare, plus ett smartahemsprogram med partners.
Bilar var ytterligare ett gemensamt projekt. Apples ”Project Titan” startade 2014 och sägs ha kostat en miljard dollar om året. År 2018 ska Apple ha haft 5000 personer i projektet. I februari lades det ner.
Xiaomi Auto annonserades så sent som 2021. Det fick en investering på 1,5 miljarder dollar och har 3400 ingenjörer. I mars planeras ytterligare en investering.
Apple utvecklar egna chip till sina mobiler och Xiaomi använder standardprocessorer från Qualcomm. På samma sätt utvecklade Apple en egen självkörningsprocessor till sin bil medan Xiaomi använder standardhårdvaran Orion från Nvidia till sin Xiaomi Pilot.
Xiaomis sensoruppsättning för självkörningen är en lidar, elva kameror, tre radar och tolv ultraljud.
Leveranser av SU7 inleds denna månad. Den har ett LFP-batteri från BYD på 74 kWh och en deklarerad CLTC-räckvidd på 668 km. SU7 kommer att följas av SU7 Max med ett NMC-batteri på 101 kWh från CATL och en CLTC på 800 km.
SU7 visades upp i Barcelona på MWC i förra månaden men planeras bara för Kinamarknaden. USA har strafftullar mot kinesiska bilar och funderar på att stämpla dem och deras sensorer och kommunikationsutrustning som säkerhetshot. EU utreder strafftullar.
Xiaomi hoppas på en säljvolym på 20 miljoner exemplar.