Var femte elbil som såldes i Europa i fjol var tillverkad i Kina. I år ökar det till var fjärde. Det spanar tankesmedjan Transport & Environment och uppmanar EU att satsa mer.
Statistiken gäller alltså landet som elbilarna tillverkas i. Och den gäller rena elbilar, inga hybrider.
Amerikanska Tesla är störst bland Kinatillverkade elbilar i EU. Tvåa är kinesiska MG, trea rumänska Dacia och fyra tyska BMW.
Andelen elbilar som är både kinesiska och Kinatillverkade i Europa kan bli 11 procent i år. Den andelen kommer att öka till 20 procent år 2027, spår T&E, samtidigt som andelen kinatillverkade stannar vid 25 procent (det vill säga att 80 procent av de 25 procenten kinatillverkade elbilarna är kinesiska år 2027).
Samtidigt bedömer T&E sin skattning som konservativ och påpekar att exempelvis kinesiska BYD bara för sin egen del siktar på att ha fem procent av EU:s elbilsmarknad redan nästa år.
EU kan komma att införa strafftullar på kinesiska elbilar för att skydda EU-tillverkning och en tull på 25 procent skulle göra kineiska stadsjeepar och medelstora sedaner dyrare än europeiska, räknar T&E ut.
Men T&E uppmuntrar hellre EU att rampa upp sin egen produktion.
– Tullar kommer inte att skydda traditionella biltillverkare någon längre tid eftersom kinesiska företag kommer att bygga fabriker i Europa, säger Julia Poliscanova på avdelningen för ekosystem för fordon och emobilitet på T&E.
Strafftullar skulle dessutom minska europeernas möjlighet att köpa billiga elbilar.
T&E vill också se investeringar i den europeiska batterinäringskedjan, där Kina ligger före tekniskt och i kapacitet och dessutom gynnas av subventioner.
Även USA lockar till stora batteriinvesteringar via subventioner. Så EU skulle kunna överväga strafftullar på batterier både från Kina och USA, påpekar T&E. EU har idag lägre batteritullar än både Kina och USA.
Men, återigen, ännu hellre borde EU öka sina egna batteriinvesteringar och sätta upp produktionsmål för ”made in EU”.
– Om vi menar allvar med att vi ska en bred och motståndskraftig batterinäringskedja i Europa så måste vi vara beredda att lägga lite pengar bakom de orden. Vi får inga fler chanser.
BILD: Transport & Environment