Världens största batteritillverkare, kinesiska CATL, startar ett program för att rulla ut batterimackar i Kina. Stationerna byter fysiskt ut batteriet på elbilar. Genom att CATL använder tre batterifack kan ett byte dels vara en snabbladdning och dels även en uppgradering inför en långresa.
En batterimack ser ut som en biltvätt, men när du rullar in elbilen byter en robot ut ditt tomma batteri mot ett fulladdat.
Mest känd för tekniken är Nio (ett kinesiskt elbilsföretag), men CATL presenterade en licenserbar plattform, Evogo, i januari 2022. Och nu ska CATL bygga batteribytesstationer baserade på sin egen plattform.
30 städer ska ha sammanlagt 500 mackar innan 2025 är slut. Året senare ska de vara 1500 i 70 städer, och ytterligare nästa år 3000. Och så vidare till ett slutmål på 10 000 stationer.
En finess med Evogos plattform är att bilen har tre batterifack. Det finns alltså ett användningsfall där stationerna används för att konfigurera bilen snarare än för snabbladdning. Det vill säga att bilen exempelvis normalt använder ett enda batteri, men hyr ett batteripack som är två eller tre gånger större (och två till tre gånger dyrare) för längre resor.
Tolv Evogo-stationer finns idag i Xiamen. Ett mindre antal stationer finns i Fuzhou, Guiyang och Hefei.
Kinesiska FAW Group var först att utveckla en bilmodell med stöd för Evogo, en apptaxi. Också fransk-kinesiska Dongfeng Peugeot-Citroen Automobile utvecklar en Evogo-baserad apptaxi, en modifierad version av Dongfeng Fukang ES600. Apptaxi är tydligen ett intressant användningsfall eftersom apptaxiföretaget Didi är Evogo-partner.
Aiways utvecklar en Evogo-version av bilmodellen U5. Biltillverkaren BAIC Group är partner.