Det var inga flygande bilar, inga batteribytesstationer och inget besked om en europeisk fabrik när den kinesiska elbiltillverkaren Xpeng visade upp den nya stadsjeepen G6 i Stockholm i fredags. Men ambitionen var hög, självförtroendet gott och EU:s strafftullar inget som kommer att slå igenom på priset till konsumenterna.
Xpeng G6• Upp till 570 km räckvidd |
Xpeng grundades så sent som 2014 men började tillverka bilar redan 2018. Till att börja med såldes de i Kina men för tre år sedan lanserades märket i Norge. Till Sverige kom det året därpå. Och nu rör sig företaget söderut till Spanien, Portugal och England.
Idag utgör importerade kinesiska märken runt 6 procent av alla elbilar som säljs i Sverige. Räknar man in även elbilar tillverkade i Kina av Tesla, VW och andra icke-kinesiska märken ökar det till 26 procent.
Framfarten har fått EU att höja tullarna på bilar som importeras från Kina. De varierar från 9 procent för Tesla till 36,3 procent på exempelvis SAIC och läggs ovanpå de 10 procent som gäller för samtliga importerade bilar. Om nivåerna blir permanenta får vi veta i november.
Eftersom marginalerna i Europa är mycket högre än i Kina kommer tullarna troligen inte att slå igenom hos konsumenterna. I varje fall kör Xpeng den linjen just nu.
Störst i både Europa och Sverige av de kinesiska märkena är MG som bara har namnet kvar av det brittiska arvet. Bilarna utvecklas och tillverkas av kinesiska SAIC.
Tvåa är BYD och trea Zeekr. BYD tampas för övrigt med Tesla om att vara världens största elbilstillverkare. Företaget håller på att bygga en första europeisk elbilsfabrik i Ungern, och har även annonserat en i Turkiet. Tesla har som bekant en fabrik i Berlin.
Xpeng samarbetar med VW och har avancerat till en fjärde plats bland kinesiska elbilsmärken i Sverige.
Företaget ser sig självt som mjukvarucentrerat snarare än en biltillverkare. En tidigt svensk kund vittnade också om det. Han var tydlig med att det fanns många buggar när han hämtade ut sin stora SUV G9 men att företaget tog till sig av återkopplingen och snabbt skickade ut uppdateringar av mjukvaran som löste problemen.
Runt 40 procent av Xpengs 15 000 anställda sysslar med forskning och utveckling inklusive mjukvara. Bland annat har företaget ett fordonsoperativsystem kallat Tianji X. Sensordata kommer från 29 kameror och andra sensorer i ett system kallat XPilot.
Även elektroniken utvecklas internt och nyligen gjorde företaget tape-out på en AI-krets kallad Turing för förarassistans och självkörning. När den 40-kärniga kretsen kan finnas i en kommersiell bil är dock inte sagt.
En funktion som finns redan nu är att bilen kan parkera sig självt i en p-ruta. Funktionen är särskilt bra på trånga parkeringsplatser eftersom man kan kliva ur innan bilen backar in. Fast helt smärtfritt gick det inte i fredags inför hundratalet inbjudna gäster. Det krävdes två försök innan bilen var på plats.
Så sent som i somras meddelade Autoliv att bolaget inlett ett samarbete med Xpeng kring säkerhetslösningar för flygande bilar. Inget har dock sagts om tidsplanen som också är avhängig när och hur myndigheter i olika länder tänker reglera området.
Och inget sades heller om batteribyten som alternativ till snabbladdning. Istället trycket företaget på att G6-modellen har ett 800 V-batteri för extremt snabb laddning.