JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Anglia: Distributören med gratis sampel och designhjälp

Anglia är något så ovanligt som en privatägd engelsk komponentdistributör som gärna ger designstöd och skickar kostandasfria sampel av nya produkter. Via en logistikhub i Paris vill företaget nu göra en inbrytning i Europa inklusive Sverige och Finland.

Anglia

grundades 1972 men den ursprungliga ägaren sålde så småningom verksamheten till den nuvarande vd:n. Antalet anställda är cirka 140 och omsättningen i fjol landade på 120 miljoner pund. Bara 7 procent kommer från kunder utanför Storbritannien.
     Lagret och kontoret finns 45 minuters bilresa norr om Cambridge men bolaget har också ett litet kontor i Hong Kong för att bistå kunder som tillverkar i Kina eller andra asiatiska länder.

Den som behöver några kretsar för att tillverka en prototyp har många distributörer att välja på. Mouser och Digikey har särskilt fokus på området men det finns många fler som krigar om marknaden. Så vad skiljer Anglia från dem? Vi träffade David Pearson på Electronicamässan för att få svar på frågan.

– Vi har en tjänst som kallas Easy Sample, som vi lanserade för ungefär tio år sedan i Storbritannien. Där kan kunderna gå in på websidan och beställa gratisprover. Du kan såklart beställa från Digikey eller Mouser men då måste du betala, säger han och fortsätter:

– För ett år sedan utökade vi gratisproverna till att omfatta alla 28 EU-länder, men vi har en liten twist på det i form av att det bara gäller nya produkter.

Hur länge en produkt räknas som ny är lite som att fråga hur långt ett snöre är. Det beror på kategori och tillverkare, vilket i praktiken kan innebära de senaste tre åren. Ibland de senaste fem åren.

– Om jag ska generalisera så skulle jag säga 18 månader.

Det var företagets vd som kom in en måndag morgon med idén.

– Skönheten med att vara privatägt är att vi kan vara långsiktiga, vi behöver inte varje kvartal fundera på vad aktieägarna tycker.

Vid en första anblick såg idén med gratisprover ut att bli orimligt dyrt om man räknar på vad det kostar att plocka fram en komponent från lagret, packa den och sedan skicka till Europa, som dessutom har betydligt fler potentiella kunder än Storbritannien.

– Egentligen var det riktigt smart för det är ett bra sätt att hitta nya kunder. De måste ge oss sina uppgifter för att få komponenterna. Det löser alla problem med GDPR och sånt.

Till att börja med gäller erbjudandet komponenter från ST Microelectronics men i praktiken går det redan nu att hitta andra fabrikat som är märkta ”Easy Sample” på Anglias hemsida.

– Planen är att utöka, vi återkommer om fler framöver, säger David Pearson.

Tanken med tjänsten är att kunderna ska komma tillbaka när det väl är dags att tillverka produkten. Vilket ofta tar ett år eller mer. Här ser företaget en chans att korta ”återbetalningstiden” genom att erbjuda designhjälp som även den är kostnadsfri.

För att göra flödet smidigt har Anglia skapat en hub hos Fedex på Charles de Gaulle i Paris där alla paket tas in i EU innan de går vidare till slutkunderna.

– Om man tittar på hållbarhetsaspekten blir koldioxidavtrycket sju gånger mindre än om man skeppar från USA.

En annan skillnad mot de stora drakarna är att Anglia inte har lika många fabrikat. Det är av nöden tvunget att begränsa antalet alternativ för varje kategori.

– Ska du göra ett kretskort kan du köpa allt från oss, men vi har färre val. Istället för 21 alternativ kanske vi har fem eller sex. Digikey och Mouser gör ett bra jobb men jag brukar kalla dem självbetjäningsmaskiner. De har allt men det är upp till dig att välja, hos oss kan du få råd av våra ingenjörer.

Det är bara att maila eller ringa.

– Vi har applikationsingenjörer som svarar i telefon om någon vill prata.

Behöver kunden ännu mer hjälp har Anglia ett nätverk med partners som exempelvis kan designa kort eller se till så att antennen till radiomodulen placeras på ett lämpligt ställe.

En fråga som aldrig går att komma runt är priset på komponenterna.

– Vi har ungefär samma priser som alla andra och registrerar man designen får man tillgång till bättre priser. Samtidigt är vi inte så stora att vi kan påverka marknadspriset utan vi följer det.

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)