Elektronikindustrin står för en gigantisk utmaning. Tusentals ingenjörer, konstruktörer, utvecklare, forskare och tekniskt kunniga säljare behöver anställas de närmaste åren. Men på många svenska högskolor gapar platserna tomma, och branschen har ingen gemensam strategi för hur återväxten ska lösas.
Showcase Sweden är ett första försök ändra på detta. Ambitionen är att skapa en mötesplats på mässan där elever från gymnasier och teknologer från KTH får träffa industrin, får chansen att klämma och känna på produkter och därtill prata om framtiden.
Nio högintressanta företag finns i montern – Sony Ericsson, Saab, Bombardier, Autoliv, Micronic, Flir, St Jude Medical, Swe-Dish och Optoga. Plus KTH och givetvis vi själva. Ett par tusen ungdomar, främst från gymnasieskolor i Mälardalen, är inbjudna. Plus alla teknologer på KTHs relevanta linjer. Därtill har flera gymnasieskolor från andra orter i Sverige hört av sig spontant och självklart bjudits in de också.
Rekryteringsseminarier
Besökarna får se något av det bästa svensk elektronik kan erbjuda. Sony Ericsson tar förstås med sig några av sina telefoner, däribland prestigemobilen P1:an, som gjort succé under senaste halvåret, samt en del coola ljudtillbehör. Några av telefonerna kan skruvas isär på plats så det går att se hur hårdvaran är uppbyggd.
Sony Ericsson är i stort behov av nya krafter. Företaget behöver bara i år anställa minst 400 ingenjörer till Lund och Stockholm, och kommer därför också att hålla två rekryteringsseminarier under mässan, tisdag 29:e och onsdag 30:e januari klockan 14–15, i lokalen T3 bara några meter från Showcase Sweden. Ingen föranmälan behövs, alla är välkomna.
Som kontrast till Sony Ericssons små konsumentprodukter visar Saab upp helt andra saker, däribland en undervattensfarkost och en flygsimulator. Saab, som finns på många platser i Sverige, är ju i likhet med många andra svenska industriföretag ingen renodlad elektroniktillverkare. Men utan elektronik skulle inte många av dess produkter fungera, och företagets militära kundkrets torde ställa några av de högsta kraven som tänkas kan på funktionalitet, kvalitet och utveckling.
Tågdrift i realtid
Detsamma kan sägas om två av andra stora företag i montern, Bombardier och Autoliv. Tågjätten Bombardier visar vad man kan både inom signalverksamheten i Stockholm och inom drift- och styrsidan i Västerås. Bland annat kopplar bolaget upp sig direkt mot tågdriftcentralen i Göteborg så att besökarna i realtid kan se hur tågen körs. Därtill visar man upp en splitter ny styrdator för tåg med tillhörande förarpanel.
Autolivs elektronikutvecklare i Linköping har på sistone satsat hårt på att hjälpa bilförare se vilka faror som lurar i mörker, och ska på mässan visa upp vad man kan på det området. Både själva mörkerkamerorna och filmer som visar vad föraren ser med och utan kamerorna. Autoliv visar också en prototyp till företagets ännu olanserade stereokamera som ger bilförare tredimensionella bilder.
Flir visar också kameror, dock inte för mörker utan för värme. Besökarna kan få se både hur mycket värme de själva strålar ut och hur värmen fördelar sig i kretskort. Företaget har med sig sina senaste modeller, kallade P640 och T400, båda utvecklade hos Flir i Danderyd.
Till skillnad mot de övriga i Showcase Sweden kommer Micronic från Täby inte att ta med sig några egna produkter. Företagets laserritare för halvledar- och bildskärmstillverkning ryms helt enkelt inte. Men en av de skärmar – 52 tum stor – som tillverkats hos en av dess kunder kommer man att ta med. Och på denna visa både teknikdemonstrationer och företagsinformation.
Instrument styr simulerat hjärta
Medicinsk elektronik finns också representerat i Showcase Sweden i form av St Jude Medical. Utvecklingsavdelningen i Solna tar fram några av världen bästa pacemakers, en produkt med gedigna svenska anor. På mässan visar man därtill hjärtpatientsinstrumentet Merlin och som kopplats upp mot ett simulerat hjärta.
Alla företag i Showcase Sweden är inte jättestora. Swe-Dish och Optoga hör till de mindre. Swe-Dish gör satellitradio med vars hjälp det går att koppla upp sig till Internet bokstavligt talat från hela världen, vilket uppskattas av såväl militära och civila kunder. På mässan visar man upp den portföljversion som blivit populär bland tv-reportrar som rapporterar från oroshärdar utan fungerande telenät.
Optoga, den minsta deltagaren i evenemanget, jobbar med lysdioder för belysning och har lyst upp hela montern. Från sin utvecklingsateljé i Arboga förser företaget svenska kylskåp, bilar och möbler med teknik och produkter för så miljövänlig belysning som möjligt. På mässan visar Optoga upp sin senaste skapelse – lysdioder som kan kopplas direkt till eluttaget och ge mycket god färgåtergivning.
Vi på Elektroniktidningen är förstås mäkta glada och stolta över att få stå som värd för denna styrkedemonstration från den svenska elektronikindustrin. Slår satsningen väl ut så gör vi gärna om det hela på nästa mässa. Gärna då med fler företag, fler högskolor och fler ungdomar. Kom gärna med tips om hur vi borde göra för att få det ännu bättre.