JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Agama: Komplett kabelkanalkvalitetskoll

REPORTAGE Ett hundratal bolag övervakar sina tevesändningar från sändstationen hela vägen fram till tittaren – med hjälp av mjukvara från Agama i Linköping. 

En enda operatörs trafik kan generera flera terabyte mätdata per dag. Agama sammanställer och presenterar.

 Cirka hundra kunder har Agama samlat på sig sedan starten 2004. 

När du sänder teve till en halv miljon tittare kan mycket gå snett. Mjukvara från Agama i Linköping övervakar inte bara sändningarna utan hjälper även operatörerna att analysera sin verksamhet. 

Kommer datapaketen fram? Har videokodningen syntaktiska fel? Skickas något ljud?  Har tittaren ens stoppat in HDMI-kabeln? 

Alla dessa frågor och många till kan Agama i Linköping svara på. De som vill vill ha svar från Agama är Telenor, KPN, Sky UK, T-Mobile, TDC – totalt ett hundratal kabeltevebolag, nätoperatörer och mediabolag. 

Agama har installerat mjukvara hos tevesändare och -mottagare ända sedan 2004. Idag är det inte många länkar i en tevetransmission som företaget inte kan övervaka. 

Agama startade i branschen i samband med att IPTV slog igenom i början av 00-talet. 

Johan Görsjö

– Teknologin var omogen då, berättar produktchefen Johan Görsjö. 

De som körde tjänsterna behövde mycket stöd för att förstå när det fanns ett problem. Och var någonstans det kom ifrån och hur allvarligt det var. 

Agama tog fram ett användbart verktyg: en mjukvarubaserad prob som mätte kvaliteten på tjänsten i olika punkter i nätet. 

Därefter blev företaget ganska snabbt intresserat av att även kunna undersöka mottagningen i settopboxarna.

– Det gav tillsammans ett helhetsflöde. Kunden levererar ut en tjänst som ska skickas runt på olika nätverk i Sverige. Vi kunde validera att allt kom fram och fungerade hos slutanvändarna.

Agamas mjukvara håller inte bara koll på videoströmmar över kabeltevenät, utan även sändningar via satellit, kabelteve, Internet, marknät och mobilnät. Och oavsett om media strömmas via HEVC, MPEG-DASH eller HLS 7. Och oavsett om tittarna tar emot sändningen via settopbox, smartteve eller mobilapp.

Företagets telemetrimjukvara finns installerad i Head End (den central där sändningar mixas och skickas åt olika håll via olika teknik). Den finns också i varje enskild abonnents settopbox, smartteve eller mobilapp. 

Och så probar Agama näten här och där på vägen däremellan. Att kunna täcka in hela kedjan från sändare till mottagare säger sig Agama vara ensam om bland konkurrenterna.

Det låter som allt detta hårdvarustöd innebär att det finns en ohygglig volym kod att underhålla för Agama. Lyckligtvis lastas ansvaret för implementeringar delvis över till tillverkaren. Agamas kunder är kabeltevebolag och operatörer. Den som vill ha sin utrustning i tevenäten får vackert hjälpa till att uppfylla Agamas specifikationer.

Svart ruta, överdriven buffring, paketförluster, jitter – Agama upptäcker problem och hjälper till att räkna ut vad de beror på.

– Det kan vara kopplat till var kunden sitter i nätet, vilken leverantör de har, vilken appversion de använder, om de sitter i mobilnätet, kanske deras hemma-wifi – allt detta kan kopplas till att problem uppstår.

Lösningen på problemet kan exempelvis bli en omstart på distans av ett linjekort. Kanske automatiskt – Agama stöder integration med kontrollsystem på det viset.

Eller så har utrustning i nätet fysiskt gått sönder. Där finns förstärkare, kabel, med mera, som åldras. Genom att slå samman mätningar från många settopboxar – bland annat kvaliteten på den rf-signal settopboxarna mottar – går det att peka ut en gemensam kontaktpunkt för de hushåll som har problem.

– Istället för att skicka tekniker till 20 hushåll räcker det att gå till ett visst elektronikskåp.

Varje ny mottagare är ytterligare en mätprob och sammantaget ger mätningarna en kontinuerlig statuskarta på operatörens nät. 

Agama tar även artificiell intelligens i bruk för att upptäcka mönster i prover eller tidsserier som avviker från det normala. Att Agama mäter hur real- tidsvideon flyter har en praktisk sidoeffekt – det fungerar som en febertermometer på hela nätets status eftersom video dominerar nätverkstrafiken idag.

– Video är ypperligt för att hela tiden förstå hur nätverket mår – som en liten kanariefågel i gruvan. Det är vanligt att våra kunder arbetar så.

I en mobilapp kan Agama rapportera var mottagaren befinner sig i nätet, och ge värdefull återkoppling om mobilnätets tillstånd. Stödet för detta i 5G är just nu under utveckling.

Övervakas även annan real­ tidstrafik, som Industriell IoT?

– Inte idag. Det finns tekniskt sett nära kopplingar men vi fokuserar idag på video.

Sedan starten 2004 har Agama odlat upp sitt tjänsteutbud. Instrumenteringen och mätningarna ger bra rådata för fler funktioner. Nyckelorden är ”kundförståelse”, ”kundupplevelse” och ”tjänstekvalitet”.

Rådata raffineras för att bli användbara. Inte bara driftavdelningen är användare. För kundtjänsten är det exempelvis smidigt att kunna emot ett samtal från en abonnent och direkt kunna slå upp status och historik för den specifika kunden. 

Marknadsavdelningen kan analysera enskilda hushålls mediakonsumtion, kanske för personligt anpassad reklam eller för att anpassa erbjudanden.

Agamas mjukvara gör inte bara telemetri och rapporterar rådata, utan innehåller också program som sammanställer och visualiserar dessa data i gränssnitt. Kunden i sin tur kan integrera dessa data med sina styrsystem och andra komponenter.

Användarplattformen är webbaserad ända sedan starten år 2004. På den tiden var det ett nytt grepp. Idag är det vanligt. Också integrering med Slack, Teams och andra samarbetsplattformar är något som Agama numera kan erbjuda stöd för.

Driften i sig tar kunden själv hand om. Men Agama kan hjälpa till att organisera den via partners.

Agamas första kunder fanns först på den svenska marknaden och sedan den nordiska. Idag finns de främst i Europa, men även i Latinamerika och Mellanöstern. Asien bearbetas.

– Vi har en stark position inom vår nisch i Europa men det finns fortfarande mycket kvar att växa i.

Linkedin avslöjar en stor volym alumner från Linköpings universitet i personalstyrkan. Alla grundarna har läst där. Efter jobb inom bland annat telekom, försvar och energi startade de ett konsultbolag och fick ett uppdrag i utvecklingen av marknadens första IPTV-boxar.

– Där fick vi kontakter med operatörer och såg deras stora behov av stödverktyg – det blev starten för Agama Technologies.

Och corona? Den märks av, som för alla, men har inte drabbat företagets produktivitet.

– Vi jobbar hemifrån och kommunicerar via webbmöten och chat – hittills så har det fungerat väl. Detsamma gäller även våra kunder, de allra flesta jobbar hemifrån i stor utsträckning.

 

MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)