JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
 ETN.fi  Annonsera Utgivningsplan Månadsmagasinet Prenumerera Konsultguide Om oss  About / Advertise
måndag 13 juli 2020 VECKA 29

Mängder av videomöten och resestopp är tydliga konsekvenser av den pågående pandemin. För miljön är det toppen, men vad säger de som är berörda? Vissa är väldigt positiva ,för andra fungerar det sämre.

Säljare gillar socialt engagemang – det ligger i yrkesrollen. Så av de fem elektronikdistributörer som vi talat med är det bara en som kört hemmakontor, övriga har haft en mer öppen attityd där var och en bestämmer själv.

Samtidigt är upplevelserna olika när det kommer till hur det fungerar att inte få träffa sina kunder i verkliga livet. Några menar att det är lättare att få tag på dem när de reser mindre medan andra upplever att det är svårt att få tag på ingenjörer som förpassats till hemmakontor.

Torbjörn Carlsson

− Vår personal som är uppsökande blir uppgiven för det har varit väldigt svårt att spontant få tag på konstruktörer och inköpare på större företag när många sitter hemma. För att nå fram måste man boka telefontider likt vanliga möten, säger Torbjörn Carlsson på Compomill.

Den digitala möteskulturen tycks dock ha fått en ordentlig skjuts av pandemin.

− Innan Corona var det många som inte såg ett videomöte som ett riktigt möte. De förberedde sig inte på samma sätt som inför ett fysiskt möte, säger Magnus Gustavsson på Broadband.

Magnus Gustavsson

Han menar att det kunde ta en kvart innan mötet kunde börja, några loggar inte in i tid, andra fick inte ljud och bild att fungera.

− Men jag ser en klar förbättring. Respekten för andras tid har ökat, säger Magnus Gustavsson och konstaterar:

− Ett väl förberett videomöte, med en klar agenda och individer i tid. Då avhandlar du lika mycket på halva tiden jämfört med vid ett fysiskt möte. Jag gillar det.

Artikeln är tidigare publicerad i magasinet Elektroniktidningen.
Prenumerera kostnadsfritt!

Tydligt är dock att dagens videoplattformar behöver utvecklas. Det krävs alltför många mjukvaror för att en individ ska vara förberedd inför samtal med alla olika företag och världsdelar.

Syftet med möte är också en väsentlig faktor.

Henrik Emilson

− På vissa områden fungerar videomöten jättebra, men det är tydligt att det fungerar mindre bra när man sitter med kritiska utvecklingsprojekt. Då blir det hämmande att inte sitta nära varandra och kunna spontanfråga om saker, säger Henrik Emilson på P-A Emilson.

Här kommer också resandet in. En långsiktig positiv förändring kan vara på gång där digitala möten i större utsträckning kombineras med fysiska möten.

Peder Olausson

− Jag tror att det kommer att bli ganska stora förändringar generellt. Dels tror jag fler kommer att jobba hemifrån även fram­över, en del stora amerikanska tech-bolagen har redan sagt att de tänker fortsätta med det. Dels tror jag att affärsresorna kommer att minska, säger Peder Olausson på Rotakorn, och adderar:

− Just nu har jag resestopp men annars är jag ute och reser ganska mycket. Jag tror att jag var på Filippinerna tre gånger förra året. I efterhand kan jag tycka att det var åtminstone en eller en-och-en halv gång för mycket.

Patrick Wiström på Westcomp är inne på samma linje. Han menar att resandet och globaliseringen närmast har blivit absurd.

Patrick Wiström

− Det förväntas att man ska åka kors och tvärs runt jorden i jobbet. Många tycker att det är jätteintressant att ha i sin cv att de varit i Kina tio gånger under det senaste året. Men vad är det för bra med det? undrar Patrick Wiström, och konstaterar:

− Jag tror att pandemin kommer att få många länder att inse att man måste börja vara mer självförsörjande. Det kan vara en positiv konsekvens av detta.

Läs även: Uteblivna utvecklingsprojekt oroar (länk).

MER LÄSNING:
 
Här får du våra nyheter gratis
• Tidningen, i brevlådan (länk).

• Dagligt nyhetsbrev (länk).

245
elektronik­konsulter

Registrera ditt företag nu!
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)