REPORTAGE Tyska konsulten Umlaut ska hjälpa Freyr med konstruktionen av batterifabriken i Mo i Rana. I två år har Freyr sökt partners och snart finns pusselbitarna på plats för pilotanläggningen.
Drygt ett år innan Morrow annonserade sina planer på en gigafabrik i Norge gjorde företaget Freyr detsamma. År 2025 hop- pas Freyr ha en 32 GWh-fabrik klar.
Första etappen är en pilotfabrik på 2 GWh per år. Därefter byggs hela fabriken i två etapper om 16 GWh vardera.
Allt byggs i Mo i Rana – piloten i Mos industripark och gigafabriken i en av två kvarstående lokationer strax utanför. Här finns industrierfarenhet, partners, kompetent arbetskraft och – kanske framför allt – den allra billigaste av Nordens billiga el.
Norges elmix är ren överallt, men klart billigare i norr. I en prognos som Helgeland Kraft gjort för år 2030 är den 25 procent billigare än på sydkusten där Morrow bygger sin gigafabrik.
Freyr planerar att bygga egen 600 MW-vindfarm på Sjonfjellet. Den kan ge 2,5 GWh, vilket täcker det mesta av fabrikens behov. Ytterligare en halv GWh kan behövas och då eventuellt hämtas från Helgeland Kraft, som är den som ställer upp med 200 GWh till pilotanläggningen.
Det finns idag ett rejält elöverskott i regionen, men allteftersom elektrifieringen fortskrider – framför allt av industrin – kommer Norge att under de kommande decennierna behöva bygga ut sin elkapacitet.
Där Morrow profilerar sig som den som vill följa egna spår vad gäller teknikval, satsar Freyr på säkra kort och lägger ut jobb och expertis på erfarna entreprenörer. Freyr har samlat sådana partners under de senaste två åren.
Störst ansvar delegeras till en tysk konsult, Umlaut, som ska sköta konceptutveckling, planering och projekthantering. Tekniskt tar Umlaut hand om produktionstekniktjänster, energioptimering och specifikationer av tillverkningsutrustning och batterikemin, som ytterst bestäms av kunderna.
Några andra partners som Freyr presenterat hittills är Norconsult, Rambøll och Metier, för råmaterial, mineralteknik, kemi, utrustning och byggarbete. Siemens är systemintegrator och ska även leverera lösningar för digital optimering. Sintef och NTNU är vetenskapliga samarbetspartners.
Ytterligare partnerskap och rekryteringar kommer att annonseras.
Teknikchefen – en nyckelperson – är rekryterad från Japan. Ryuta Kawaguchi har tidigare chefat över Toyotas, Nissans och Dysons EV-batterier.
Skellefteå, några hundra kilometer sydöst om Mo i Rana, har ställt upp och delat med sig av uppmuntrande erfarenheter från sitt samarbete med Northvolt.
Freyr konstaterar att dess värdekedja är på god väg att komma på plats hela vägen från råmaterial till färdig produkt. Covid-19-krisen har inte lagt några hinder i vägen för färdplanen.
Pilotanläggnningen börjar byggas andra kvartalet nästa år och ska vara klar året efter, då gigafabriken börjar byggas. Under andra kvartalet år 2025 ska kapaciteten vara 32 GWh om allt går väl.
BILDTEXT: Pilotanläggningen på 40 000 kvm med 170 anställda, byggs i Mo industripark. Den skarpa anläggningen blir 18 gånger större och sysselsätter 2 000 personer. Den kommer att stå för drygt två procent av Norges elförbrukning.