JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. BRITISHVOLT: Brittisk gigafabrik byggs i rekordfart

Britishvolt har bara ett år på nacken, men svensken bakom projektet, affärsmannen Lars Carlström, tror att han redan år 2023 kommer att basa för en brittisk gigafabrik för litiumjonbattericeller till elbilar.

Lars Carlström

– Vi har en mycket god möjlighet att ro projektet i hamn, säger Lars Carlström till Elektroniktidningen.

– Efterfrågan är långt mycket högre än tillgången vilket gör att affärsplanen inte är svår att förverkliga.

Det höga tempot förklaras av att projektet har högsta prioritet hos brittiska regeringen. Den har ropat efter gigafabriker. Utan dem riskerar landets bilindustri att gå under, konstaterade en statlig utredning.

Brexit gör problemet akut. Elon Musk valde uttryckligen bort Storbritannien för sin europeiska gigafabrik med hänvisning till Brexit och den ännu oklara avtalssituationen mellan Storbritannien och EU.

Lars Carlström var först att besvara britternas batteribön.

– Det är klart att det finns andra aktörer som tittar på UK. Men de har pausats nu senast genom pandemin. Vi har ångat på och känner att vi positionerat oss väl.

– Vi har just nu en perfect storm med Brexit och covid-19, sammanfattar han.

Ingen annan känd uppstart har planer på en gigafabrik i Storbritannien. Inga initiativ finns från fordonsbranschen. Inte ens asiaterna – de idag stora batteritillverkarna – har annonserat planer på tillverkning i Storbritannien, vilket de gjort i USA och EU.

Lars Carlström fick genast stöd att sätta upp en plan av APC och UKBIC (Advanced Propulsion Centre och UK Battery Industrialisation Centre).

– Vi har i stort sett all support som vi kan önska från dem, berättar Lars Carlström.

De hittade också en lämplig partner – batteritillverkaren AMTE Power.

Svenska Northvolt bygger en gigafabrik i Skellefteå. Men trots namnlikheten finns ingen relation mellan dem.

– Northvolt gör ett fantastiskt jobb och är otroligt duktiga på det de gör. Det är mycket imponerande vad de åstadkommit på en mycket kort tid.

Ett samarbete på sikt är inget han utesluter, samtidigt som han påminner om komplikationen att Storbritannien inte tillhör EU längre.

– En av grundarna känner jag sedan länge men vi har inte haft kontakt på många år. Vem vet – kanske våra vägar korsas igen?

Britishvolts teknikdiskussioner förs istället med några av de asiatiska batterijättarna.

– Vi hoppas kunna presentera mer nyheter runt detta i sommar.

Och så pratar han förstås med Jaguar och övrig brittisk bilindustri om deras behov.

– Det är viktigt för oss att presentera produkter som passar dem.

Vad säger du till dem för att få deras stöd?

– Att vi är välfinansierade. Det är en grundförutsättning för att lyckas med detta, som är ett mycket kapitalintensivt projekt. Vi har tillgång till kapital från både Mellanöstern och Skandinavien.

30 miljarder kronor är vad Britishvolt kalkylerar att det ska kosta att bygga 30 GWh, vilket just nu är planen på sikt.

Vad betyder Brexit för era chanser?

– Brexit för oss betyder möjligheter. Vi tror på UK utanför EU. Ett handelsavtal med Europa vore bra. Men vi vet med säkerhet att det kommer ett med USA under året. Brexit har begränsat konkurrensen, vilket har gynnat oss.

Gigafabriken – en kilometer lång och trettio meter hög – byggs troligen i industriparken Bro Tathan i South Wales. Den får cirka 3500 anställda och har ett egen solkraftverk.

Leds av en stridbar svensk

Britishvolt är Lars Carlströms baby. Han är född i Luleå och växte upp i Umeå. Som entreprenör har han varit engagerad som affärsman inom fordonsbranschen i bland annat Sverige, UK och USA.

Han har en 30-­årig historia som entreprenör. Mest känd i Sverige är han kanske som rådgivare och talesperson för den ryske finansmannen Vladimir Antonov, som agerade för att ta över Saab Automobile i samband med att det gick i konkurs 2011.

Lars Carlström var starkt kritisk mot hur den svenska regeringen agerade och har hävdat att den inte hade någon vilja att rädda Saab.

– Den agenda som fanns hos Alliansen vid tidpunkten var synnerligen katastrofal. Saab skulle fortfarande varit kvar som en tillverkare av bilar om sup­porten varit annorlunda

MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)