JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. EU- miljon hjälpte Kongsberg göra asic till Volvo
Guidelines for contributing Technical Papers: download PDF

En asic styr värmen i framstolarna i nya Volvo S80. Kretsen, som i princip är en effekttransistor med styrlogik på ett enda chips, har utvecklats av Kongsberg Automotive i Mullsjö.


Under varje framsäte i Volvos S80 sitter en asic. Den är ungefär lika stor som en TO 220-kapsel, det vill säga cirka 25 mm. Kretsen har tre utgångar med en kontakt för varje. En utgång används för kommunikationen med bildatorn via en standardbuss, ISO 9141-2.

Det finns två utgångar till sätet, en för värmeelementet i sitsen och en för det i ryggstödet. Mosfeten på utgången lämnar effekt med spänningen 9-16 V för laster ned till 1,2 ?.

Det finns flera skäl till att lägga kretsarna i en asic. Dels blir det färre komponenter att hantera, men också en högre tillförlitlighet. Dessutom går det att lägga in extrafunktioner, framför allt för säkerheten. Ett fel i ett värmeelement, i kretsarna eller i kablarna får inte leda till överhettning och brandrisk.

Mer än så berättar inte Tommy Fristedt, projektledare för utvecklingen av asicen.

- Konkurrensen är så hård att jag inte vill säga något alls om vilka kretslösningar som vi har valt.

Konkurrenterna är två tyska företag och ett japanskt - men det japanska är "bara" konkurrent när det gäller leveranser till japanska bilar.

Kongsberg Automotive utvecklade kretsen tillsammans med ST Microelectronics och TRW. Det sista företaget är mest känt som leverantör av rymd- och försvarselektronik, men har också en stor verksamhet inom bilelektronik.



ju närmare kunden desto bättre


Den fjärde partnern under utvecklingen var kunden, Volvo.

- Vi vill helst arbeta som en partner också med utvecklingsarbetet. När man arbetar så nära varandra blir produkten bättre än när man utgår från en detaljerad specifikation.

Bilindustrin är en krävande kund, för en produkt från en underleverantör ska vara godkänd och klar minst ett år innan den ska monteras i en Volvo. Sedan ska den finnas kvar som produkt i 10-15 år efter att bilen har slutat tillverkas.

- Det är en rejäl utmaning att göra något som ska kunna levereras i upp till 25 år. Antingen gör man det själv, eller så får man lova att det finns en ersättning som är minst lika bra, eller så får man tillverka ett lager som räcker i 25 år.

För utvecklingen av bilsätesasicen har företaget fått bidrag på en miljon kronor från EUs Fuseprojekt, något Elektroniktidningen skrev om redan i nummer 20:1996. Fuseprojektet hjälper mindre företag som vill börja utveckla asicar.

När utvecklingen började, för två år sedan, hette företaget Scandmec, men det köptes senare upp av Kongsberg Automotive, som har drygt 1 000 anställda i Norge, Sverige, Storbritannien och USA.

Per Stymne

Frilansjournalist

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)