JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Hélène Barnekow ska ta reda på vad framtidens mobiltelefonköpare vill ha
Guidelines for contributing Technical Papers: download PDF

Att bara fråga kunderna vad de vill ha räcker inte. Hélène Barnekow dammsuger marknaden på jakt efter trenderna inom mobiltelefoni.

Själv hoppas hon på mer användarvänliga telefoner med batterier som räcker längre.



- Jag har nog det roligaste jobbet på hela Ericsson!

Orden kommer från Hélène Barnekow, som sedan ett drygt kvartal är chef för Ericsson Mobile Communications nystartade avdelning för strategisk produktplanering i Lund.

Hennes uppgift är att luska ut vilka mobiltelefoner företaget ska utveckla i framtiden. Hon ska göra kvalificerade gissningar om vad kunderna kommer att kräva av sina telefoner - funktioner, utseende, effektförbrukning och pris.

Hon ska dessutom sia om vem framtidens kund är - många nya kundgrupper är tänkbara. Hur långt tekniken utvecklats om några år är en annan viktig fråga.



Beteendevetare och statistiker


Till sin hjälp har hon en brokig samling medarbetare - här finns tekniker, marknadsförare, ekonomer, beteendevetare, sociologer och statistiker, totalt runt tio personer. Själv har hon studerat internationell ekonomi och marknadsföring, och de senaste två åren har hon varit produktchef för Ericssontelefonerna GF 788 och 768.

En del av beslutsunderlagen kan hon vaska fram inom koncernen. Hon pekar tvärs över parkeringen och berättar om det nära samarbetet med utvecklingsavdelningarna som nyligen flyttat in i den rymdskeppsliknande byggnad som är Ericssons nya hemvist i Lund.

- Vi kommer in tidigt i utvecklingsprojekten innan produktens egenskaper är fastlåsta. Sedan lämnar vi över utvecklingsarbetet till den stora projektorganisationen.

Teknikavdelningarna bidrar även med kunskap om vad elektroniken mäktar med om ett, tre eller fem år. Till syvende och sist är det ju elektronikutvecklingen som sätter gränserna för storlek, vikt, funktioner och effektförbrukning. Men för att bestämma vilka produkter man ska satsa på är marknadsanalyser minst lika viktiga.



Frågan är vad folk vill ha


- Teknikutvecklingen går så fort och man kan låta telefonen klara alla möjliga nya uppgifter.

- Men frågan är vad folk vill ha. Och den frågan ställs på sin spets nu när vi planerar produkter för den tredje generationens mobiltelefoni, säger Hélène Barnekow.

Efter den analoga och den första digitala generationen kommer nu bredbandsstandarden WCDMA. Plötsligt öppnas då dörren till helt nya möjligheter. Hélène Barnekow nämner rörliga bilder och positionering med GPS som två tekniskt tänkbara alternativ.

- Det kan ju verka lockande. Men hur ofta vill man egentligen att den man pratar i telefon med ska kunna se en? Och hur kul är det om ens chef alltid vet var man håller hus?

De nya möjligheterna leder även till svåra kompromisser, exempelvis mellan en liten telefon och en stor skärm. Det gäller att träffa rätt och gruppen tar tempen på marknaden genom att tala med teleoperatörer, distributörer, lokalbolag och vanliga mobiltelefonanvändare.

Alla i gruppen reser mycket, besöker mässor och testar konkurrenternas telefoner. Traditionella marknadsundersökningar är också en viktig ingrediens.

Sedan ska det hela kokas ihop till förslag på produkter. Hélène Barnekow berättar om brainstormingövningar som får taket att lyfta.

- Men det är absolut inget vi sysslar med dagligen. Det gäller att inte flumma ut, så vi arbetar i projekt med tydliga delmål.



Storleken mindre viktig


Hon vill av naturliga skäl inte avslöja vad Ericsson kommer att lansera de närmaste åren, men viss information kan hon ändå ge.

- Vi jobbar fortfarande på storleken, men den är inte lika avgörande längre. Telefonerna är redan så små.

- Däremot efterlyser jag telefoner som är lättare att använda. Jag skulle önska att vi hade kommit längre med vårt människa-maskin-gränssnitt. Det är faktiskt en svag punkt för hela branschen.

Mer lättanvända telefoner skulle också kunna locka nya kundgrupper, kanske äldre personer eller barn. Talstyrning, bättre menyfunktioner och stöd för fler språk nämner hon som tre möjliga sätt att förbättra just användarvänligheten.

Annars är batterierna den största tekniska flaskhalsen.

- De har inte hängt med resten av utvecklingen. Med tillförlitligare batterier skulle vi kunna finna nya kunder som inte har lust eller möjlighet att ladda batterierna lika ofta.

Ericsson har ju hittills varit framgångsrikt inom mobiltelefoni utan någon speciell avdelning för framtidsspanare. Varför bildas din avdelning just nu?

- Mobiltelefonen blir allt mer en konsumentprodukt och kunderna förväntar sig nya modeller i snabb takt. Då gäller det att hitta de nya behoven och målgrupperna.

Charlotta von Schultz

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)