JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Högre lön om största kunden är nöjd med jobbet
Guidelines for contributing Technical Papers: download PDF

2,72. Det betyget fick asicföretaget Svenska Grindmatriser i Linköping av sin storkund Hewlett-Packard förra året - på en skala från noll till fyra. Om man når 3,0 i år kommer företagets anställda att märka det i lönekuvertet.


En gång om året kvalitetsgranskas och betygssätts Svenska Grindmatrisers verksamhet av Hewlett-Packard, som använder sig av ett system kallat TQRDCE, vilket står för teknik, kvalitet, respons (till exempel korta ledtider), leverans, kostnad och miljöanpassning.

- De har hjälpt oss att lyfta oss, säger Svenska Grindmatrisers vd Leif Söderström.

- Krävande kunder kan göra mycket.

På Svenska Grindmatriser tycker man att HPs mätningar ger en bra bild av företagets kvalitetsarbete, och därför låter man de åtta anställdas lönebonus påverkas av årets kvalitetsbetyg. Högt betyg ger större bonus.



Snart kommer ny version


För egen del har Svenska Grindmatriser ett kvalitetssystem som bygger på Iso 9001-standarden. I februari anställdes en person som ska ansvara för det egna kvalitetsarbetet och för kontakterna med producerande underleverantörer. Han tittar nu på den kommande omarbetningen av Iso 9001, den som kallas Iso 9001:2000.

- Enligt vår tidsplanen ska vi kunna certifiera oss våren år 2001 om vi så vill, säger Leif Söderström.

Som konkret exempel på hur kvalitetsuppföljningarna har gjort nytta nämner Leif Söderström leveranserna till Hewlett-Packard i Tyskland.

Utan att veta om det hade företagen olika kriterier för vad som skulle räknas som leveransdatum: Svenska Grindmatriser räknade med när varorna skickades, men kunden räknade med när de kom fram.

Missförståndet gav ett onödigt lågt betyg på leveranssäkerheten förra året, och i år räknar Svenska Grindmatriser med högre betyg.

AK

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)