JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Svag tillväxt för generella test- och mätinstrument
Guidelines for contributing Technical Papers: download PDF

Marknaden för generella test- och mätinstrument förväntas växa med måttliga 5,6 procent per år under de kommande sex åren. Därmed ökar världsmarknaden från 5,01 miljarder dollar i fjol till 7,35 miljarder dollar år 2006 spår analyshuset Frost & Sullivan i rapporten World Test and Measurement Equipment Market.
Test- och mätinstrument är en mogen marknad vilket medför att tillväxten bara kan förväntas bli något mer än inflationstakten.
 
Vissa segment som drivs av den heta kommunikationssektorn får dock högre tillväxt. Det gäller framför allt protokollanalysatorer som förväntas växa med 11 procent årligen.
 
Sämst är utvecklingen för räknare. En räknare med hygglig noggrannhet ingår numera i andra instrument som spektrumanalysatorer och oscilloskop. Behovet av separata räknare har därmed minskat drastiskt och segmentet spås en årlig tillväxt på låga 2,6 procent.
 
Det överlägset vanligaste instrumentet är en multimeter. Frost & Sullivan uppskattar att av de 2 477 700 instrument som tillverkades i fjol var två miljoner multimetrar.
 
Det vägda genomsnittspriset för mätinstrument blir därför lågt, bara 2 020 dollar.
 
Marknaden domineras av fyra globala företag: Agilent Technologies, Tektronix, Fluke och Wavetek, Wandel & Goltermann, WWG. Agilent är störst i många segment men också överlägset störst mätt i total försäljning. Tektronix säljer lejonparten av oscilloskopen och Fluke är etta på multimetrar. WWG dominerar visserligen inget enskilt segment men kommer ändå med på lista på grund av sin storlek, skriver F&S.
 
Att marknaden domineras av de fyras gäng gör att de övriga, av de cirka 125 tillverkarna av test- och mätinstrument, tvingas nischa sig starkt. Många av de mindre är också lokala eller regionala i motsats till de stora som alla är globala.
 
En följd av den svaga tillväxten på test- och mätmarknaden är den omstrukturering som sker genom att de större företagen köper upp mindre aktörer. Men även de fyra största har alla strukturerat om verksamheten det senaste året för att bättre kunna fokusera på verksamheten. Se Elektroniktidningen nr 5/00.
 
Av försäljningen går närmare 50 procent, eller 2,38 miljarder dollar till företag verksamma inom kommunikationssektorn. Detta trots
 
att F&S inte inkluderat renodlade data- och telekomtestare i studien. Betydelsen av kommunikationssektorn förväntas dessutom öka vilket gör det viktigt för instrumenttillverkarna att liera sig med infrastrukturtillverkare för att snabbt få fram nya produkter. Så har till exempel Tektronix samarbete med Intel, Motorola, Sun Microsystems och Siemens.
 
En annan viktig trend är att efterfrågan på allt mindre och portabla instrument för fältbruk ökar. Liksom den allt kortare livslängden på instrumenten vilket leder till krav på möjligheter att uppgradera instrumenten.
 
Icke att förglömma är att instrumenten hela tiden måste bli enklare att använda. Den tiden då man började med att läsa manualen är förbi och de renodlade testingenjörerna är på väg att försvinna.


Per Henricsson

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)