JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Det ser ljust ut för IM-medlemmarna
Guidelines for contributing Technical Papers: download PDF

Det går bra för den svenska branschen. Så bra att delar av den lider av allokeringsproblem. Det säger Lena Norder, vd för IM-föreningen sedan i maj
Strukturerad och ärlig, men med en hel del utrymme för egna spekulationer. Så kan Lena Norder - nyligen utnämnd till vd på IM-föreningen - beskrivas.

Lena Norder har just klivit in i en värld som kännetecknas av stora omstruktureringar. Mindre komponentdistributörer köps upp på löpande band samtidigt som förändringarna ger plats för nya aktörer.

- Trenden är att mindre företag växer genom uppköp och sammanslagningar. När de sedan blivit jättestora knoppas de av i mindre enheter, säger Lena Norder.

Grunden till skeendet är att priserna på olika komponenter pressas mycket hårt, vilken framförallt de små har svårt att klara av. å andra sidan finns det risk för att konkurrensen urholkas, något som inte alls gagnar köparen.

- Det är svårt att säga om dagens trend är en vinnande linje på sikt.

Någon oro för omstruktureringen inom komponentbranschen har Lena Norder däremot inte stött på. Snarare är företagen medvetna om att de lever i en dynamisk värld, där man aldrig är säker på vem som köper vem från ena dagen till den andra.

- På det hela taget får man ändå säga att det går bra för den svenska branschen. Ericsson och Nokia är två bra motorer som driver på och många internationella företag lägger forskning och utveckling i Sverige, vilket är bra för våra medlemsföretag.

- För komponentbranschen går det så bra att det är allokeringsproblem, tillägger hon.

Allokering innebär att det råder brist på komponenter och att kunderna bara får de ransoner som distributörerna bestämmer.

På ett årligt möte, där Lena Norder nyligen träffade IM-föreningens europeiska systerföreningar, var det till och med några som anklagade Ericsson och Nokia för att ha orsakat dagens allokeringar.

- Samtidigt spekulerades det i att det kan ta tre år innan branschen är i balans igen och att det då finns risk för att de bästa åren redan gått då, säger hon.

Fast medan vissa skeenden inom branschen är nära nog omöjliga att styra över så finns det områden där IM-föreningen kan spela en mer aktiv roll framöver.

- Vi är i startgroparna med ett internt projekt med mål att få in nytt folk till branschen. Dagens byteshandel, där företagen konkurrerar om den arbetskraft som finns, är det ingen som tjänar på.

Alla branschföreningar har visat intresse för att något görs åt saken. Hur man skall gå till väga är emellertid inte beslutat ännu.

- Vi vill självklart försöka få fler teknikintresserade ungdomar attraherade av de områden som våra medlemsföretag jobbar inom.

- Det kan även vara intressant att försöka fånga upp invandrare som idag inte får utnyttja sin kompetens.

Ytterligare en intressant fundering som hon har är att börja jobba mer på tvären så att medlemmar inom olika branschföreningar kan byta erfarenhet med varandra. Visserligen jobbar IM-föreningen redan så med service- och kreditchefer, men det finns fler områden där samma arbetsmetod skulle kunna passa.

- Handelsreglering, med frågor som tullreglering, export och import, samt rekryteringsfrågor skulle kunna göra sig bra som tvärsinformation, säger Lena Norder.

Ett område som däremot inte ligger i fokus för branschföreningarna på det gemensamma planet är att utveckla elektronisk handel.

- Företagen jobbar ändå för högtryck med detta på hemmaplan.

Annars är det ett område som Lena Norder behärskar efter att tidigare arbetat både med Postens e-handel och som kanslichef på EDI-föreningen.

En händelse som däremot - i allra högsta grad - är branschgemensam är den pågående mässan Komponent/Elektronikproduktion i Göteborg. IM-föreningen samarbetar med mässan och har en egen monter där man informerar om sin verksamhet. På mässan har man dessutom som tradition att berätta om branschen för studenter. I år är drygt 400 anmälda till dessa presentationer.

- Mässan är ett värdefullt tillfälle för branschen att visa upp sina lanseringar och komma i kontakt med kunder, säger Lena Norder


Anna Wennberg

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)