JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Trögt för komponenthandeln på nätet
Guidelines for contributing Technical Papers: download PDF

Komponenthandeln via webben har lång väg att vandra innan den kan konkurrera med redan etablerade kontaktvägar som telefon och fax. Trots tuff annonsering och marknadsföring är det bara bråkdelar av den totala komponenthandeln som hittat ut på de nya, öppna marknadsplatserna på webben.
De företag som har sin försäljningsverksamhet uteslutande via Internet är ännu så länge mycket förtegna om hur stora volymer av komponenter de förmedlar.

- De publicerar siffror på hur många besökare de har på sina sidor men om man frågar hur mycket de faktiskt säljer så är de märkligt tysta, säger Gary Kibblewhite som är delägare i analytikerföretaget Europartner Consultants.

åsikten bekräftas av en rundring-ning Elektroniktidningen tidigare gjort (Elektroniktidningen nummer 20:2000) där företagen gärna talar om en kraftig procentuell ökning av sin försäljning, men inte lika gärna om från vilken nivå. Därför är det svårt att få fram bra siffror på hur mycket Internethandeln med elektroniska komponenter omsätter. Men både Gary Kibblewhite och hans kollega Andy Kyte, som är e-handelsanalytiker på den konkurrerande analytikerfirman Gartner, uppskattar att mellan en och två procent av den svenska komponenthandeln sker via öppna webbmarknadsplatser. För Europa som helhet är siffran ännu lägre, kanske runt en procent. Mycket av handeln sker visserligen redan sedan tidigare elektroniskt men då genom olika fasta EDI-lösningar (Electronic Data Interchange) för redan etablerade kundkontakter.

Ingen anledning att byta

- Distributörerna har idag ingen anledning att byta ut de här redan fungerande systemen gentemot sina etablerade kundkontakter. Olika webbmarknadsplatser är mest intressanta för att hitta nya kunder, säger Andy Kyte.

Gary Kibblewhite tror att de redan existerande lösningarna som ofta använder dyra hyrda kablar för dataöverföringen så småningom kommer att föras över på det publika Internet. Då kanske andra standarder kommer att utnyttjas i stället för de som används vid EDI, men mycket tyder på att det fortfarande kommer att vara redan etablerade kundkontakter som underhålls via dessa kanaler. Och nya kundkontakter fås inte enbart via marknadsplatser på nätet.

- Affärer kommer fortfarande att göras upp emellan människor, säger Mats Andersson som ansvarar för e-handeln hos distributören Eurodis.

Hans företag är just nu inne i en omstrukturering av sin webbverksamhet och funderar som bäst på hur det ska satsa vidare. Idag erbjuder Eurodis kunderna möjligheten att söka direkt

i företagets produktkatalog och även i fortsättningen kommer företaget att satsa på försäljning via den egna webbplatsen.

även distributören Acte som ingår i Bergman och Beving koncernen vill sälja sina komponenter med hjälp av Internet men ser det som ett komplement till sina redan existerande EDI-lösningar. Och företaget vänder sig inte heller mot nya kunder med den nya försäljningskanalen.

- En och samma kund kan vilja göra beställningar på flera olika sätt, säger Harriet Skördåker som är marknadschef på Acte.

Hon ser mest webbsatsningen som ett sätt att öka servicen och skapa större tillgänglighet för kunderna. Ett sätt är att ge varje kund en egen webbsida där de kan följa statusen på sina order och lägga kompletterande beställningar.

ännu så länge är verksamheten på teststadiet med ett antal kunder och även när den byggs vidare är det redan etablerade kunder som är målgruppen.

- Komponenthandeln på nätet är ett nollsummespel. Alla nya affärer kannibaliserar på dem som redan görs via andra kanaler. Därför finns en viss tveksamhet hos traditionella distributörer att satsa på webben, säger Andy Kyte.

Han tror dock att det är nödvändigt för distributörerna att satsa för att behålla sina kunder på längre sikt.

Stora marknadsplatser

Analytikerna på Gartner varnar dock företag för att satsa allt för ensidigt på den egna webbplatsen. I stället anses det viktigt att skapa en lösning som fungerar tillsammans med större öppna marknadsplatser.

- Vissa kunder kommer hellre att vilja handla på stora marknadsplatser där det går att lägga ihop kataloger från olika distributörer så att det blir möjligt att köpa både de elektroniska komponenterna och plasthöljena i samma system, säger Andy Kyte.

Han tror att de flesta distributörer kommer att vara tvungna att anpassa sig till både en lösning där de kan ansluta sig till en stor marknadsplats och där det är möjligt att beställa direkt på distributörens webbsida.

- Det är viktigt att tänka på skillnaden mellan att ta emot en order och på att sälja på Internet. Det går att använda webben för att bekvämt kunna lägga en order efter ett redan etablerat avtal när köparen och säljaren redan känner varandra. Att som distributör öka dina marknadsandelar via Internet är svårare, säger Andy Kyte.

Andy Kyte tror att många av de nya fristående portaler för komponenthandel som vuxit upp kommer att få det svårt att överleva trycket från de portaler som skapas av industrin själva. De två största av dessa är Converge och E2open som stöttas av bland annat AMD och Compaq respektive IBM och Solectron.

- De här sammanslutningarna representerar en otrolig köpkraft och investeringsförmåga. även om de fristående portalerna kan ha starka investerare så räcker inte det så långt. Flera av deras investerare börjar dessutom att dra öronen åt sig, säger Andy Kyte.

Ett exempel är Verticalnet som i december sålde sin börs Necx till Converge. En annan stor fristående marknadsplats, Partminer, har å sin sida tecknat ett samarbetsavtal med den andra stora industriägda marknadsplatsen E2open.

Vanliga distributörer kvar

även om mycket av affärerna i framtiden kan komma att ske via de stora industriägda portalerna är det inte säkert att det kommer att vara i direkt konkurrens med de etablerade distributörerna. I stället kan dessa komma att ansluta sig till någon marknadsplats och sälja sina varor den vägen.

- Det som kommer att hända är att deras marginaler påverkas nedåt, men det hade de förmodligen gjort i alla fall på grund av ökad konkurrens, säger Andy Kyte.


Jonas Ryberg

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)