JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Effektiv leverantörskedja nyckeln till 3G-leveranser
Guidelines for contributing Technical Papers: download PDF

Företagen måste snabbt anpassa produktionen efter marknaden

Komplicerade, flexibla produkter som snabbt ska ut i stora volymer på en föränderlig global marknad ställer höga krav på 3G-leverantörerna. En lösning är att fokusera på flödesekonomin, både internt och hos underleverantörerna.
När etableringen av tredje generationens mobiltelefonsystem ska spridas över världen och förväntningarna om dess möjligheter infrias står telekombranschen inför en enorm uppgift.

Utmaningarna som förknippas med tredje generationens mobiltelefoni är inte bara stora volymer som ska ut snabbt på en stor marknad. Produkterna blir också allt mer komplexa.

- Telekomprodukter består inte längre av traditionell hårdvara och programvara utan är alltmer en komplett tjänst med flexibla funktioner för kundens olika behov, säger Sven Rudstam, på Ericsson Radio Systems.

För att möta förväntningarna på 3G-produktionen kommer telekomföretagen och deras underleverantörer att öka kraven på effektiv logistik och en leverantörskedja med en välfungerande flödesekonomi, även kallat supply chain management, SCM. Systemen måste inte bara ha förmågan att skapa kontroll, utan också snabbt kunna förändras efter en föränderlig marknad.

I effektiviseringens spår ökar också den elektroniska handeln. Enligt prognosföretaget Cahners In-Stat Group spås den elektroniska handeln öka kraftigt de kommande åren. De tror att e-handeln kommer att öka från 6,2 procent av den totala hande Crister Ek, vice vd inom SCM och IT-frågor på Ericsson Radio Systems, anser dock att man numer har gått från det närmaste berusade tillstånd som elektronikbranschen befann sig i bö
Crister Ek, vice vd inom SCM och IT-frågor på Ericsson Radio Systems, anser dock att man numer har gått från det närmaste berusade tillstånd som elektronikbranschen befann sig i början rörande e-handelns möjligheter till ett mer tillnyktrat förhållningssätt.

- Det handlar snarare om e-information än om e-handel. Internet en unik kanal för att förmedla information mellan berörda parter och det fungerar bra idag, säger han.

Han tror att handel med enstaka moduler eller komponenter kommer ske via nätet. Däremot kommer inte kunderna att utnyttja sig av webben i så stor omfattning för att beställa färdiga system som kräver individuell kundanpassning.

- Många affärer är så komplexa att det krävs detaljdiskussioner och aktiv samverkan för att affären ska gå i lås. Detta görs fortfarande enklast med direkt kundkontakt.

Ingen större säkerhetsrisk

Att den ökande e-handeln och informationsutbytet mellan alltfler aktörer längs leverantörskedjan skulle innebära att säkerheten äventyras avfärdas av Ericsson, Flextronics och Nokia. De anser samfälligt att det är ett litet problem. De säkerhetssystem som finns idag klarar att välja ut och blockera information för oberörda.

- Jag tror inte att man behöver vara så rädd för att göra information mer tillgänglig, säger Crister Ek.

Han tror istället att tillgång på information underlättar.
- Det är såpass svårt att tolka begränsad information, att risken för att det missbrukas är liten.


Lisa Ringström

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)