JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Norrköpings mönsterkort vill stå på egna ben
Guidelines for contributing Technical Papers: download PDF

Billy Edquist hoppas locka nya kunder inom medicinsk elektronik

När mönsterkortsfabriken i Norrköping nu köper sig loss från Viasystems vill man etablera sig på nya områden bortom telekom. Företaget tror på rollen som prototyptillverkare och satsar på större kapacitet inom mikrovia.
Från att först ha ingått i Ericssonkoncernen till att sedan bli uppköpt av den amerikanska mönsterkortsjätten ska nu mönsterkortsfabriken i Norrköping stå på egna ben.

- Att göra sig fria från Viasystems är den bästa lösningen för fabriken, säger Billy Edquist, vd för Viasystems Sweden.

Företagsledningen har därför köpt fabriken av Viasystems. Genom att bli självständiga tror Billy och hans kollegor att det finns bättre förutsättningar att anpassa sig till kunderna på den skandinaviska marknaden.

- Vi var lite för små i sammanhanget, så Viasystems hade inget fokuserat intresse för oss och våra behov i sina strategier.

Men när verksamheten i Norrköping nu sadlar om i egen regi får man ingen lätt start. Nedgången inom telekomsektorn gör att läget är tufft för alla i branschen, med pressade priser och minskad orderingång.

- Mönsterkortsbranschen är ingen dans på rosor just nu.

För att anpassa sig till det kärvare marknadsläget kommer personalstyrkan i Norrköping att minska från ungefär 300 till 165 anställda under hösten.

Inte bara telekom

En utmaning för Viasystems Sweden är att etablera sig inom andra områden än telekom. Fabriken har av tradition varit fokuserat på tillverkning av mönsterkort för telekomindustrin. I ett försök att bredda sin kundkrets kommer man nu att börja rikta sig mot andra branscher som medicinsk elektronik och fordonsindustrin. Därmed hoppas man undvika att bli alltför beroende av konjunkturen i en enda bransch.

- Medicinindustrin är ett intressant område. Deras behov av relativt små serier med avancerad elektronik passar vår storlek och kompetens bra.
Billy Edquist
Fotograf: Mikael Strand
Förutom att hitta nya kunder kommer företagets fokus ligga på att förstärka sin kapacitet för mikrovia och tillverkning av komplicerade kort med många lager och kompakt konstruktion.

- Nu när vi blir självständiga måste vi titta på var vi har vår styrka och hur vi kan passa in i dagens marknadssituation.

Fabrikens storlek och kapacitet för komplicerade mikroviakort med hög densitet passar bra för utveckling av prototyper. Företaget kommer dessutom att utöka sin laserkapacitet för mikrovia.

- Våra kunder frågar mer och mer efter mikrovia, därför gör vi ytterligare investeringar på det området.

- Förutom högteknologisk kapacitet är närheten till våra kunder en central faktor vid utvecklingen av nya prototyper.

Han anser att en viktig del av verksamheten är att kunna erbjuda stöd så tidigt som möjligt i produktutvecklingen. Det kan exempelvis handla om att hjälpa till att produktionsanpassa mönsterkorten i ett tidigt stadium av konstruktionsarbetet.

- Kunden har mindre och mindre tid att engagera sig i en och samma produkt flera gånger, det är viktigt att det blir bra från början.

Namnbyte på gång

Förutom prototyputveckling kommer man att fortsätta med förserier samt tillverkning i små och medelstora volymer. Däremot kommer man inte att tillverka några större volymer.

Billy Edquist tror inte att masstillverkning har någon ljusare framtid i Skandinavien, konkurrensen från lågkostnadsländerna är för stor.

Däremot tror han att tillverkning i den mindre skalan inte kommer att flytta utomlands, där spelar avståndet mellan kunden och tillverkaren fortfarande en viktig roll. Vad företaget kommer att heta när det har frigjort sig från Viasystems är inte helt klart än. Billy och hans medarbetare har arbetat fram ett nytt, passande namn, men det är fortfarande en välförborgad hemlighet.

- Namnförslaget ligger hos patent- och registreringsverket. Vi vill inte gå ut med det offentligt innan vi vet att vi får det godkänt.


Lisa Ringström

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)