JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Orolig för mässans framtid
Guidelines for contributing Technical Papers: download PDF

Några av de nya greppen på mässan Elektronik-EP lyckades utmärkt. Bäst var förmodligen satsningen på blyfri produktion mitt på golvet.
Andra kanske inte drog lika mycket folk men bidrog ändå klart positivt till helheten - dit hör exempelvis Bluetooth Park.
 
Paneldebatten hade god potential, men utfallet blev rätt förutsägbart. Mer pengar till forskningen, mer kvinnor i branschen och mer gränsöverskridande utveckling - vem vill inte ha det? Mässan ska dock ha en eloge för initiativet.
 
ändå finns anledning att oroa sig för framtiden för de svenska elektronikmässorna. Antalet besökare nådde denna gång strax över 10 000, ungefär lika många som i Göteborg senast. Det är tveksamt om det räcker för en fyradagars mässa. På mässans första och sista dag var det tidvis väldigt tomt i gångarna.
 
Visserligen upplever telekomsidan en tung lågkonjunktur, men det är inte hela förklaringen. Lika betydelsefullt är att utställarna och mässarrangörerna inte verkade dra åt samma håll hela tiden. Från utställarhåll hördes en hel del irritation, bland annat över det krångliga och dyra förfarandet med entrébiljetterna, hanteringen av mässans webbplats och den allmänt höga prisnivån.
 
Om framtida mässor ska locka fler besökare krävs förvisso fler publikknipande jippon i stil med produktionsshowen. Men lika viktigt är en tydligare samsyn mellan mässarrangörerna och branschen. Det krävs nämligen en hel del mer entusiasm från alla inblandade om nästa mässa ska öka dragningskraften och på så sätt få ett högre betyg än godkänt.
 
I Göteborg ligger man i startgroparna för Komponent 2003, med en nytillsatt projektledning. Det ska bli spännande att se hur de arrangörerna ska agera.


Adam Edström

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)